Laatste trein afgeschaft? Laatste aansluiting gemist door een treinvertraging? Ken jouw rechten!

Date : 19/04/2018


Stel: je gaat op daguitstap naar Brussel. Het is mooi weer en je doet 's avonds nog een terrasje om de dag af te sluiten. Je kijkt op de NMBS-app en beslist om de laatste verbinding naar huis te nemen (met overstap in Gent-Sint-Pieters). De trein komt op tijd aan in Brussel-Centraal. Tijdens de rit van Brussel naar Gent krijg je plots te horen dat de trein kampt met een technisch defect. Uiteindelijk kom je met bijna twee uur vertraging aan in het station van Gent-Sint-Pieters. Resultaat: er is geen aansluiting meer naar je eindbestemming.

 

Waar heeft u in dit geval recht op?[1]

Als je op dezelfde dag niet meer op je eindbestemming kan geraken met de trein, dient de NMBS jou de nodige bijstand te bieden.

Ze kan jou, naargelang de situatie, één van de volgende oplossingen aanbieden:

1.      Ze kan alternatief vervoer aanbieden tot het bestemmingsstation (taxi, bus, ...)

2.      Ze kan jou een gratis hotelovernachting aanbieden, inclusief transfer, of ze betaalt de redelijke kosten van de overnachting achteraf terug.

Wanneer de NMBS jou geen bijstand kan bieden, betaalt ze de kosten terug die je maakte voor alternatief vervoer of een overnachting. Zo kan je bijvoorbeeld stranden in een onbemand station als de laatste trein die je wou nemen werd afgeschaft. Jammer genoeg biedt de NMBS geen hulplijn aan voor gestrande passagiers, waardoor er in dit geval geen andere optie is dan zelf actie ondernemen.

De NMBS legde wel bepaalde maximumbedragen vast voor de terugbetaling van de gemaakte kosten. Deze bedragen staan vermeld in het document “tarieven van onze vervoerbewijzen”, dat je terugvindt op de website van de NMBS: http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/vervoersvoorwaarden.aspx .  Je kan de terugbetaling aanvragen bij de klantendienst van de NMBS binnen een termijn van 15 kalenderdagen (dag van het incident inbegrepen). Je zal wel jouw origineel vervoerbewijs en de bewijzen van de gemaakte kosten aan haar moeten bezorgen.

 

Onze tips:


-        Krijg je geen informatie over hoe je alsnog op jouw eindbestemming kan geraken? Ga op zoek naar een werknemer van de NMBS (treinbegeleider, stationschef, ...) om de nodige bijstand te vragen.


-        Indien je strandt in een onbemand station en zelf een taxi of overnachting dient te boeken, hou dan goed de facturen en betalingsbewijzen bij van de gemaakte kosten.

 

 



[1] Voor internationale reizen kunnen er bijkomende voorwaarden van toepassing zijn.

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®