Dossier in de kijker: tarieven B-Parking

Date : 31/10/2018


De ombudsdienst behandelt ook klachten van treinreizigers die gebruik maken van de stationsparkings beheerd door B-Parking. We geven je een voorbeeld van een klacht die we behandelden en geven je enkele tips:


Een pendelaar die reist met een Halftijdse Treinkaart wil een abonnement voor een stationsparking. Maar de parkeerabonnementen van B-Parking (NMBS) zijn voorbehouden voor houders van een (voltijds) treinabonnement. De klant moet dus 10-beurtenkaarten kopen voor de parking wat neerkomt op een verschil van meer dan 250 euro per jaar. Reizigers met een deeltijds abonnement maken toch minder gebruik van de parking dan dagelijkse pendelaars?

Aan de NMBS vragen we een voordeeltarief voor houders van Halftijdse Treinkaarten (en Campuskaarten) gelijkaardig aan dat van een parkeerabonnement voor voltijdse pendelaars. Ook adviseren we de donatie van een waardebon om het prijsverschil te compenseren.

De NMBS argumenteert dat een parkeerabonnement een vrije parkeerplaats garandeert. Indien ze parkeerabonnementen aan de houders van een Halftijdse Treinkaart verkoopt, zijn er niet genoeg parkeerplaatsen. Verder wil de NMBS geen waardebon schenken maar ze belooft wel een onderzoek naar de tarieven.


We geven je graag nog enkele tips:

-        Controleer op voorhand wat de parkeermogelijkheden en tarieven zijn bij jouw station. Op sommige parkings is het zonder parkeerabonnement bijvoorbeeld niet mogelijk om voor meer dan één dag te parkeren. Op de website van de NMBS ( https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking ) kan je alle B-Parkings opzoeken en nagaan wat er mogelijk is.

 

-        Indien je je wagen parkeert op een B-Parking zonder toegangscontrole, maak dan steeds dat je parkeerticket of parkeerkaart goed zichtbaar is. Indien dit niet het geval is, riskeer je een boete.

 

-        Op de meeste B-Parkings geldt een voorkeurtarief voor treinreizigers. Met je geldig vervoerbewijs ga je naar het loket om je parkeerticket te laten valideren. Dit kan zowel bij je vertrek als bij je terugkeer. Daarna betaal je je ticket aan de betaalautomaat op de parking. Zijn de loketten gesloten? Buiten de openingsuren wordt het voorkeurtarief automatisch toegepast.

 

De ombudsdienst is enkel bevoegd om klachten van treinreizigers te behandelen over parkings beheerd door B-Parking. Je moet je probleem wel eerst voorleggen aan B-Parking zelf. Dit kan via mail naar info@b-parking.be of via het contactformulier van de NMBS: https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms . Als je niet tevreden bent met het antwoord of als je geen reactie kreeg binnen de 30 dagen, kunnen wij je klacht verder onderzoeken. Hier vind je onze contactgegevens: http://www.ombudsrail.be/nl/contact.html?IDD=92&IDC=6







*De ombudsdienst is niet verantwoordelijk voor eventuele foutieve of gewijzigde informatie in dit artikel. 

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®