Kies het juiste ticket voor de juiste prijs

Date : 13/12/2018



De NMBS heeft veel verschillende tarieven en producten. Voor de reiziger is het niet altijd duidelijk wat de voordeligste oplossing is.

Dat wordt immers bepaald door een reeks factoren zoals leeftijd, tijdsperiode (weekends, vakanties,...), sociale situatie, afstand, combinatie met een andere activiteit, ... 

Als je op de nieuwe website van de NMBS een ticket wil kopen, krijg je een overzicht van de verschillende tarieven waaruit je kan kiezen. Vergeet zeker niet te klikken op de optie “Toon meer biljetten” onderaan dit scherm.

Je kan zelf nagaan of je voldoet aan de voorwaarden om van een bepaald tarief te genieten.

Dit is alvast een stap in de goede richting. Wij hopen dat de NMBS deze functie verder zal optimaliseren en ook zal toevoegen aan haar andere verkoopkanalen zoals de app of de ticketautomaten.

Toch blijft het soms zeer onduidelijk welk ticket het goedkoopst is.


Een voorbeeld:

De NMBS lanceerde onlangs haar eindejaarspromotie: het “Happy Ticket”. Met dit ticket kan je voor 10 euro heen-en-terug reizen op een traject in België. Deze actie is geldig tijdens het weekend van 15 en 16 december en elke dag van de kerstvakantie (van 22/12/2018 t.e.m. 06/01/2019).

Toch is deze voordeelprijs niet altijd de goedkoopste oplossing.

Als je bijvoorbeeld recht hebt op een seniorenbiljet, kan je (na 09:00u) heen-en-terug reizen voor een prijs van 6,50 euro. Ook een ticket heen-en-terug voor een kort traject of een weekendbiljet kunnen voordeliger zijn.

Als je via de website van de NMBS een biljet wil kopen voor een reisdatum die valt in de geldigheidsperiode van het “Happy Ticket”, staat de eindejaarspromotie steeds als eerste keuze in het overzicht van de verschillende biljetten, zelfs als dit niet de meest voordelige keuze is.

 

We geven je graag de volgende tips mee:


-        Wil je een biljet kopen voor een treinreis? Ga steeds na wat voor jou de meest voordelige oplossing is. Dat is niet altijd het promotarief. Op de website van de NMBS vind je meer informatie over de voorwaarden van de verschillende producten.

 

-        Wil je je biljet aan het loket kopen? Vraag expliciet aan de loketbediende wat voor jou de meest voordelige oplossing is.

 

-        Kocht je toch een duurder ticket terwijl je recht hebt op een goedkopere optie? Je contacteert best onmiddellijk de NMBS. In bepaalde gevallen kan je een terugbetaling vragen. Zo kan een standaardbiljet gekocht via het loket of de automaat terugbetaald worden tot de dag vóór de reis. Op de dag zelf kan dit binnen de 30 minuten na de aankoop (enkel als je het kocht aan de automaat of het loket). Is er geen loket in het station of is het gesloten, dan contacteer je best zo snel mogelijk de NMBS op het nummer 02 528 28 28 of vul je het contactformulier in ( https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms). Hou alle bewijsstukken goed bij (foutief biljet, rekeninguittreksel, betalingsbewijs, eventueel correct biljet aangekocht ter vervanging ...)

 

Opgelet! Aankopen via de website van de NMBS of via haar app zijn in de meeste gevallen niet terugbetaalbaar.

 

Heb je een klacht of een vraag over de producten en tarieven van de NMBS? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS. (telefoonnummer: 02 528 28 28 / online formulier: https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms )

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder ( http://www.ombudsrail.be/nl/contact.html?IDD=92&IDC=6 ).

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®