Met de luchthaventrein vlieg je vlotter weg. Of niet ... ?

Date : 23/08/2018


De NMBS promoot de trein als volwaardig alternatief om naar de luchthaven te reizen. De trein biedt inderdaad een aantal voordelen.

In Brussels Airport kom je met de trein aan in het luchthavengebouw zelf. Je hoeft enkel de lift te nemen naar de vertrekhal. Geen nood aan een familielid of vriend om je af te zetten en op te halen of om een dure luchthavenparking zoeken.

De NMBS promoot de luchthaventrein ook als een “filevrij” of “stressvrij” alternatief. Maar klopt dat altijd?

Zoals je misschien zelf al hebt ondervonden, krijgt het treinverkeer dagelijks te maken met afschaffingen en vertragingen. Reken je op de trein om je naar de luchthaven te brengen, dan kan de situatie hier ontsporen.   

Stel: Je vertrekt op vakantie en je moet om 16u een vlucht halen in Brussels Airport. Je beslist om de trein naar de luchthaven te nemen. Volgens de NMBS-reisplanner kom je daar om 13u40 aan. Brussels Airport raadt haar reizigers aan om twee uur op voorhand aanwezig te zijn, dus dit lijkt jou een goede keuze.  

In het vertrekstation merk je dat de trein met twintig minuten vertraging staat aangekondigd. Je maakt je geen zorgen want je bent voldoende op tijd vertrokken. Even later wordt er omgeroepen  dat de trein die je wenst te nemen, wordt afgeschaft. De enige optie is de volgende trein een uur later. Je krijgt al wat stress. In het beste geval kom je nu 1 uur en 20 minuten voor het vertrek van de vlucht aan en de incheckbalie sluit 45 minuten voor het vertrek.

Je blijft positief en wacht geduldig op de volgende trein. Die komt met 5 minuten vertraging aan. Je slaakt een zucht van opluchting en stapt op. Jammer genoeg zit “Murphy” ook op je trein: technische problemen zorgen voor een bijkomende vertraging. Je komt uiteindelijk pas om 15u20 aan in Brussels Airport. Je spurt nog naar de incheckbalie maar die is ondertussen gesloten. Resultaat: de start van jouw vakantie is verpest en je moet nieuwe tickets kopen voor een volgende vlucht.


Waarop heb je recht?


Bijstand tijdens de reis

De NMBS is verplicht jou zo goed mogelijk te informeren over treinvertragingen. Ze moet je op de hoogte houden van de verwachte vertrek- en aankomsttijd van zodra deze informatie beschikbaar is.

De NMBS moet ook de nodige bijstand verlenen door je bijvoorbeeld alternatieve routes voor te stellen om zo de vertraging te beperken.

De ombudsdienst vindt dat de NMBS haar reizigers die naar de luchthaven reizen beter kan informeren. Zo hebben wij haar al aangeraden om alerter te zijn als er zich problemen voordoen op de treinverbindingen naar de luchthaven. Een snelle en duidelijke informatieverstrekking is voor deze reizigers namelijk van groot belang.

Compensatie na de reis

In de regel wil de NMBS de gevolgschade van de treinvertraging, zoals bijvoorbeeld de aankoop van nieuwe vliegtuigtickets, niet terugbetalen. In de meeste gevallen betaalt ze hoogstens het treinbiljet terug.

Taxikosten worden enkel terugbetaald als je diezelfde dag niet meer met de trein in de luchthaven kon geraken.

De ombudsdienst heeft de NMBS al meermaals verzocht om haar reizigers te vergoeden wanneer deze door haar toedoen schade lijden. De NMBS wijst dit af en zegt dat de reizigers zelf een reisverzekering moeten nemen. Wij kennen echter geen enkele reisverzekering die dit risico dekt.


Onze tips:

Ga je met de trein naar de luchthaven, vertrek dan best voldoende op voorhand. Bij eventuele treinvertragingen is de kans groter om je vlucht toch nog te halen.

Bereid een plan B voor. Voorzie een alternatief bij problemen op het spoor (vriend of familielid, taxi, luchthavenparking, busvervoer,...).

Doet er zich toch een probleem voor, spreek dan steeds het NMBS-personeel in het station of op de trein aan. Zij zijn verplicht om mee met jou naar een oplossing te zoeken.

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®