Dossier in de kijker: ticketautomaat hapert, NMBS corrigeert

Date : 31/08/2018


In 2017 opende Ombudsrail 58 dossiers naar aanleiding van klachten over verkoopautomaten. Wat liep er zoal mis?

Een eerste reiziger, op weg naar de luchthaven, wil een biljet voor een heen- en terugreis op verschillende data, maar dat wil de automaat niet geven. De klant gebruikt een retourticket voor de heenreis en, eenmaal terug in ons land, een enkel biljet voor de terugreis. We adviseren een terugbetaling van de dubbel betaalde terugreis. De NMBS gaat akkoord.

Een tweede reiziger wenst een Weekendbiljet. Echter, de automaat rekent er steeds een toegangsticket voor Plopsaland bij. Uiteindelijk koopt de klant twee enkele biljetten, wat duurder is dan een Weekendbiljet. In een advies vragen we de NMBS of ze een eenmalig financieel profijt zwaarder laat doorwegen dan wat een tevreden klant kan opbrengen. Hierop betaalt de NMBS het prijsverschil terug.

Een derde reiziger koopt aan de automaat, ongewild, een vervoerbewijs te veel. Aanvankelijk weigert de NMBS het ongebruikte biljet terug te betalen wegens te laat aangevraagd. Daarna rekent ze een administratiekost aan die de waarde van het vervoerbewijs benadert. Pas nadat we in een advies de kaart van de klantvriendelijkheid trekken, krijgt de klant het biljet volledig terugbetaald.

 

Koop je je ticket aan de automaat? Dan volgen hier een paar tips.

Heb je problemen bij het gebruik van de automaat of kan je wat assistentie gebruiken? Hiervoor kan je bellen naar de NMBS op het nummer 02/555.25.55 (tussen 7u00 en 21u30).

Kocht je het verkeerde biljet? De meeste vervoerbewijzen die je via de automaat koopt, zijn terugbetaalbaar aan het loket tot de dag vóór de geldigheidsdatum van het biljet of binnen het half uur na de aankoop. Is er geen loket in het station van aankoop of is het gesloten, dan neem je best zo snel mogelijk contact op met de NMBS op het nummer 02/555.25.55 of vul je het contactformulier in ( http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/contact.aspx ). Hou alle bewijsstukken goed bij (foutief biljet, rekeninguittreksel, betalingsbewijs, eventueel correct biljet aangekocht ter vervanging ...)

Automaat defect en geen loket? Je kan op de trein een ticket aan boordtarief kopen (supplement van 7 euro). Daarna kan je een terugbetaling vragen van het betaalde supplement aan de klantendienst (via het contactformulier).

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder ( http://www.ombudsrail.be/nl/contact.html?IDD=92&IDC=6 ).

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®