Trein halen? Safety first!

Date : 22/02/2018

Komt de volgende situatie je bekend voor? Je bent net aangekomen in het station en je ziet dat dat je trein binnen enkele minuten vertrekt. Je loopt snel naar het juiste spoor. Buiten adem kom je aan op het perron en zie je dat er nog 1 deur van de trein openstaat. De treinbegeleider staat in de deuropening. Je loopt naar de openstaande deur maar de treinbegeleider maakt jou duidelijk dat je niet meer mag opstappen. Toch blijft de trein nog even stilstaan vooraleer hij vertrekt.

Vaak leidt deze situatie tot heel wat onbegrip bij reizigers. In sommige gevallen is het ook niet volledig duidelijk of je nu al dan niet nog mag opstappen.

We geven graag wat meer informatie over de vertrekprocedure van de NMBS:

Ten laatste 20 seconden voor het vertrek van de trein moet de treinbegeleider de deuren sluiten. De treinbegeleider geeft eerst een fluitsignaal vooraleer hij de deuren sluit. Enkel zijn deur blijft openstaan.

Hierna loopt de treinbegeleider naar het dichtstbijzijnde kastje (AVG). Door een sleutel in dit kastje te steken en om te draaien, geeft hij aan het seinhuis door dat “alle verrichtingen” werden uitgevoerd. De treinbegeleider neemt dan plaats in de open deur. De trein kan vanaf dit ogenblik op elk moment vertrekken. Het spreekt voor zich dat het dan zeer gevaarlijk is om nog op te stappen.

Totdat de trein effectief vertrekt, ontstaat er dus een grijze zone. Er staat nog één deur open, waardoor reizigers denken dat ze nog kunnen opstappen. De trein is echter vertrekkensklaar en kan op ieder moment in beweging komen. De treinbegeleider dient daarom de toegang aan reizigers te verbieden uit veiligheidsoverwegingen. Hij of zij is dan ook persoonlijk verantwoordelijk voor eventuele ongevallen.

Als reizigers toch nog opstappen, kunnen ze hiervoor een vaststelling van overlast of inbreuk op de veiligheid ontvangen van 50 euro (niet-betaling binnen 14 kalenderdagen= 225 euro).

In de klachten die wij ontvangen, halen reizigers als argumenten vaak aan dat ze het fluitsignaal niet gehoord hadden, dat ze niet gezien hadden dat alle andere deuren gesloten waren of dat de treinbegeleider hen de toegang niet ontzegde. Het is goed mogelijk dat deze argumenten volledig terecht zijn. Het is echter zeer moeilijk om te bewijzen wat er precies is voorgevallen. Vaak is het in deze gevallen het woord van de reiziger tegen dat van de NMBS.

De NMBS hecht veel belang aan het aspect veiligheid en zal in de meeste gevallen de boete niet kwijtschelden.

Onze dienst kan het belang van een veilige vertrekprocedure enkel maar benadrukken.

De ombudsdienst betreurt wel dat er nog steeds geen systeem in voege is die de “grijze zone” uitschakelt. De NMBS ontwikkelde een nieuwe vertrekprocedure, maar dit project werd stopgezet omdat het niet voldeed aan de verwachtingen.

Wij kunnen enkel aanraden om aandachtig te zijn indien je op het laatste moment nog wenst op te stappen. Vraag bij twijfel aan de treinbegeleider of je nog mag instappen.

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®