Staking 27 februari: heb ik recht op compensatie?

Date : 28/02/2018


Heb je een vertraging ondervonden als gevolg van de staking van dinsdag 27/02/2018?

Je kan in bepaalde gevallen een compensatie aanvragen.

De compensatieregeling voor vertragingen op het binnenlandse spoornet verschilt van de regeling voor internationale treinreizen.


We bespreken eerst de compensatieregels voor binnenlandse reizen:

Bij een staking hebben reizigers met een geldig treinabonnement in bepaalde gevallen recht op een compensatie bij treinvertragingen.  Reizigers die hun ticket kochten vóór de stakingsaanzegging komen hier ook voor in aanmerking.

Als je een treinvertraging hebt ondervonden van meer dan 60 minuten, heb je recht op een compensatie van 100% van de waarde van een enkele reis. Deze vertraging kan je opgelopen hebben omdat de trein die je wilde nemen afgeschaft was, omdat er geen enkele trein reed op jouw lijn of omdat de trein die wel reed je met meer dan 60 minuten vertraging op je eindbestemming bracht ten opzichte van de trein die je normaal zou genomen hebben.

Let wel! Wil je dit bedrag op jouw rekening  ontvangen, dan moet je je rekeningnummer vermelden in het vak onderaan het compensatieformulier. Doe je dit niet, dan krijg je de compensatie via een waardebon of via de elektronische portefeuille (MOBIB-en treinkaarthouders).

Ook voor vertragingen van minstens 15 of 30 minuten is een compensatie mogelijk, maar dan moet je deze opnemen op het formulier voor herhaaldelijke vertragingen.

Meer informatie over het compensatiesysteem en het aanvraagformulier vind je op de website van de NMBS: http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/compensatie-bij-vertraging.aspx

 

Bij internationale reizen gelden er andere regels:

Indien je een vertraging ondervond tussen 60 en 119 minuten, heb je recht op een compensatie van 25% van de prijs van jouw vervoerbewijs. Bij een vertraging van 120 minuten of meer ontvang je 50% van de prijs van het vervoerbewijs.

Sommige treinmaatschappijen passen een gunstiger compensatiebeleid toe.

Meer informatie over compensatie voor vertragingen bij internationale reizen en hoe je dit moet aanvragen, vind je hier: https://www.b-europe.com/NL/Veelgestelde-Vragen/Klantendienst#Compensation

 

Wij vinden dat de systemen om compensatie aan te vragen niet altijd uitblinken in eenvoud of klantvriendelijkheid. Bij vragen over je rechten of als je niet begrijpt waarom jouw aanvraag werd geweigerd, kan je steeds bij ons terecht. Wij onderzoeken je dossier en bemiddelen met de spoorwegmaatschappij als we van mening zijn dat de regels niet gerespecteerd werden.

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®