Storm op het spoor: een waargebeurd treinverhaal.

Date : 26/01/2018


De medewerkers van Ombudsrail zijn vanzelfsprekend ook fervente treinreizigers. Tijdens onze treinritten hebben wij ook oog voor de problemen waar andere reizigers mee te maken krijgen. Aan de hand van deze concrete problemen proberen wij te illustreren wat uw rechten zijn als treinreiziger.

Op 18 januari 2018 kregen België en Nederland te kampen met een hevige storm. Dit had ook zijn gevolgen voor het treinverkeer.

In België waren er enkele problemen maar over het algemeen was de hinder vrij beperkt. 

In Nederland lag het treinverkeer nagenoeg volledig stil. Dit betekende ook dat de internationale treinen niet konden rijden op het Nederlandse grondgebied.

Op de trein van Brussel naar Antwerpen ontmoetten wij twee Nederlandse reizigers. Deze reizigers hadden tickets geboekt om met de Thalys van Parijs naar Amsterdam te reizen. Omwille van de storm reed hun Thalys-trein niet verder dan Brussel-Zuid. Daar kregen ze de raad om de IC-trein te nemen naar Antwerpen-Centraal.

Dit Nederlandse koppel had echter geen enkel idee hoe van daaruit verder te reizen naar Amsterdam.

Nochtans had Thalys bijstand moeten verlenen aan deze reizigers en hen moeten informeren over eventuele alternatieve oplossingen om toch nog op de eindbestemming te geraken. Volgens de Europese regelgeving zijn spoorwegondernemingen namelijk verplicht om de reizigers bij te staan in geval van vertraging bij aankomst of vertrek.

In dit geval werden de reizigers doorgestuurd naar Antwerpen-Centraal zonder te weten wat ze daarna te wachten stond. Het is duidelijk dat Thalys hier onvoldoende bijstand heeft verleend.

Indien de annulatie van de trein niet te wijten is aan overmacht, dient de vervoersmaatschappij zelf gratis alternatief vervoer te voorzien naar de eindbestemming. Indien de reis diezelfde dag niet meer kan worden verdergezet, moet de spoorwegmaatschappij een gratis overnachting aanbieden en het vervoer van en naar het hotel bekostigen.

Bij een vertraging van meer dan 60 minuten hadden de klanten ook recht op een compensatie, zelfs in geval van overmacht.

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®