De nieuwe vertrekprocedure in detail

Date : 26/07/2018


Op 10 juni 2018 lanceerde de NMBS haar nieuwe vertrekprocedure samen met een communicatiecampagne waarin ze haar reizigers vraagt om ruim voor het vertrekuur van de trein op het perron aanwezig te zijn. Ze meldt dat de treindeuren 30 seconden voor het vertrekuur sluiten. Deze campagne werd door vele pendelaars op hoongelach onthaald aangezien de trein vaak zelf niet op tijd aankomt.

De NMBS wil dat haar treinen effectief beginnen te rijden op het geplande vertrekuur. De treinbegeleider moet de vertrekprocedure dus iets vroeger starten. Vandaar de vraag om op tijd aanwezig te zijn op het perron.

Vóór 10 juni sloten de deuren ook al 20 seconden voor het vertrek. De deur van de treinbegeleider bleef toen openstaan tot de trein in beweging kwam. Maar het was wel verboden om nog op te stappen via deze deur. Dit kon tot onveilige situaties en discussies leiden.

Met de nieuwe vertrekprocedure sluit de treinbegeleider nu alle deuren voor het vertrek van de trein. Volgens de NMBS zal dit het vertrek van de trein duidelijker en vooral veiliger maken.

Dit is wat ons betreft de belangrijkste en meest ingrijpende verandering. Het is dan ook jammer dat de NMBS dit niet benadrukt in haar communicatie.

 

Hieronder vind je de verschillende stappen in de nieuwe vertrekprocedure:


1.      De trein komt aan in het station.

2.      De treinbegeleider opent de deuren en de reizigers stappen op.

3.      De treinbegeleider geeft een fluitsignaal om het vertrek van de trein aan te kondigen.

4.      30 seconden voor het vertrekuur sluit de treinbegeleider alle deuren behalve de zijne.

5.      De treinbegeleider geeft het vertreksignaal door de schakelaar op het perron om te draaien.

6.      De treinbegeleider stapt op en sluit zijn eigen deur.

7.      Wanneer de bestuurder een groen sein krijgt, vertrekt de trein.

 

Heb je klachten of opmerkingen over deze nieuwe procedure, dan kan je contact opnemen met de klantendienst van de NMBS via het contactformulier: http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/contact.aspx.


Kreeg je van de NMBS geen reactie binnen de maand of ben je niet tevreden met het antwoord, dan kan je ons contacteren: http://www.ombudsrail.be/nl/contact.html?IDD=92&IDC=6 . Wij zullen je klacht dan verder onderzoeken.

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®