Terugbetaling / omwisseling tickets (internationale) treinreizen door het Coronavirus (UPDATE 17/03/2020)


Door de uitbraak van COVID-19, beter bekend als het coronavirus, laten verschillende spoorwegondernemingen een kosteloze terugbetaling of omwisseling toe van aangekochte tickets. We geven je een overzicht van de  maatregelen die worden genomen door de belangrijkste spoorwegmaatschappijen. Opgelet, deze informatie kan steeds door de spoorwegondernemingen gewijzigd worden.


NMBS

De NMBS laat op haar website weten dat de terugbetaling van tickets van vooraf geboekte groepsreizen kan aangevraagd worden via haar contactformulier.

Met betrekking tot de terugbetaling van andere tickets zegt de NMBS dat de gebruikelijke productvoorwaarden van toepassing zijn. Deze voorwaarden staan in de productfiches op de productpagina’s van haar website.

Meer info: https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus

Je kan de klantendienst van de NMBS contacteren op het nummer 02 528 28 28 of via haar contactformulier als je verdere informatie wenst.


NMBS Internationaal

Boekte je een internationale reis bij NMBS Internationaal? Je neemt best contact op met de klantendienst. Je kan haar bereiken op het nummer +32 (0)2 801 90 10. Meer info: https://www.b-europe.com/NL/Contact

Wij vermoeden dat NMBS Internationaal de maatregelen zal volgen van de vervoerders die bij de reis betrokken zijn.


Thalys

Ongeacht de tariefvoorwaarden zijn alle Thalys-tickets voor reizen tussen 10/03/2020 en 30/04/2020 inwisselbaar of terugbetaalbaar zonder bijkomende kosten.

  • Tickets gekocht via de website thalys.com: neem contact op met het Thalys Contact Center (België +32 2 808 19 17)

  • Tickets aangekocht via andere kanalen (vb. NMBS Internationaal): neem contact op met het oorspronkelijke verkoopkanaal.

Voor reizen in mei en juni 2020 kunnen alle tickets tot 30 dagen voor het vertrek kosteloos omgewisseld of terugbetaald worden.

Meer informatie: https://www.thalys.com/be/nl/coronavirus-thalys-informatie


IZY

Ongeacht de tariefvoorwaarden zijn alle IZY-tickets voor reizen tussen 10/03/2020 en 30/04/2020 inwisselbaar op basis van beschikbaarheid of terugbetaalbaar zonder bijkomende kosten.

Je kan IZY contacteren via haar online contactformulier of via haar Twitter- of Facebookpagina (Messenger).  

Op de website van Thalys staat ook vermeld dat, voor reizen in mei en juni 2020, alle tickets tot 30 dagen voor het vertrek kosteloos omgewisseld of terugbetaald kunnen worden. Er staat hier niet specifiek vermeld of dit ook geldig is voor IZY-tickets.

Meer informatie: https://www.thalys.com/be/nl/coronavirus-thalys-informatie


Eurostar

Eurostar legt op haar website uit dat ze haar dienstregeling tijdelijk aanpast. Als je trein geannuleerd werd, kan je je tickets omboeken of laten terugbetalen.

Eurostar begrijpt dat sommige reizigers liever niet meer reizen en voorziet een tegemoetkoming. Eurostar biedt een e-voucher aan ter waarde van het treinticket of van de Eurostar Holidays pakketboeking. Dit aanbod is geldig als de heenreis valt tussen vrijdag 13/03/2020 en dinsdag 07/04/2020. De voucher is geldig tot 30/06/2020 en kan gebruikt worden voor een nieuwe boeking via eurostar.com om te reizen vóór 12/12/2020 (naargelang de beschikbaarheid van de tickets). Als de prijs van de nieuwe boeking duurder is dan de waarde van de e-voucher, zal je het verschil moeten bijbetalen.

Meer informatie: https://www.eurostar.com/be-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie/coronavirus-en-eurostar-service


Deutsche Bahn

Naast de bestaande vergoedingsregels voorziet Deutsche Bahn een regeling voor tickets gekocht vóór 13/03/2020 voor reizen tussen 13/03/2020 en 30/04/2020.

Meer informatie: https://www.bahn.de/p/view/home/info/corona_startseite_bahnde.shtml


SNCF en OUI.SNCF

Je kan je tickets voor je reis met TGV INOUI, OUIGO, Intercités of TER omwisselen of kosteloos laten terugbetalen tot en met 30/04/2020. In geval van een omwisseling dien je het prijsverschil bij te betalen als de nieuwe boeking duurder is.

De aanvraag tot omboeking of terugbetaling zonder kosten kan gebeuren:

  • Tot het vertrek van de treinen TGV INOUI of Intercités

  • Tot 1 uur en 30 minuten voor het vertrek van de OUIGO-trein

Je kan je aanvraag indienen via het betrokken verkoopkanaal.

Meer informatie:  https://be.oui.sncf/nl/hulp-be/coronavirus en https://www.sncf.com/fr/offres-voyageurs/voyager-en-train/coronavirus-nos-mesures-exceptionnelles


ÖBB

Alle tickets voor treinen van de Oostenrijkse Spoorwegen van of naar Italië, Slowakije, Tsjechië, Polen, Slovenië, Duitsland en Zwitserland met reisdatum tot 13/04/2020 kunnen kosteloos geannuleerd worden.

Meer informatie: https://www.oebb.at/en/



Vind je dat je aanvraag voor de terugbetaling of omwisseling van je tickets onterecht werd geweigerd? Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand?  Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.



share