Terugbetaling / omwisseling tickets (internationale) treinreizen door het Coronavirus (UPDATE 29/05/2020)

Door de uitbraak van COVID-19, beter bekend als het coronavirus, laten verschillende spoorwegondernemingen een kosteloze terugbetaling of omwisseling toe van treintickets. We geven je een overzicht van de maatregelen die de belangrijkste spoorwegmaatschappijen voorzien.

Opgelet, deze informatie kan steeds door de spoorwegondernemingen gewijzigd worden.


NMBS

De NMBS heeft beslist om de geldigheid van de 10-rittenkaarten te verlengen tot 30 juni 2020 voor de kaarten waarvan de geldigheid afliep na 18/03/2020.

De NMBS laat op haar website weten dat de terugbetaling van tickets van vooraf geboekte groepsreizen kan aangevraagd worden via haar contactformulier.

Met betrekking tot de terugbetaling van andere producten (vb. abonnementen, standaardbiljetten … ) zegt de NMBS dat de gebruikelijke productvoorwaarden van toepassing zijn. Deze voorwaarden staan in de productfiches op de productpagina’s van haar website.

Ombudsrail vindt dat de NMBS niet enkel voor de rittenkaarten maar ook voor abonneehouders een compensatie moet voorzien. Onze dienst zal overleggen met de NMBS en ijveren voor een oplossing.

Meer info: https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus/faq-corona

Je kan de klantendienst van de NMBS contacteren op het nummer 02 528 28 28 of via haar contactformulier als je verdere informatie wenst.


NMBS Internationaal

Boekte je een internationale reis bij NMBS Internationaal? Je neemt best contact op met de klantendienst. Je kan haar bereiken op het nummer +32 (0)2 801 90 10.

Opgelet, als je je ticket online annuleert, past het systeem van NMBS Internationaal automatisch de normale terugbetalingsvoorwaarden van het ticket toe. Dit systeem houdt dus geen rekening met de specifieke terugbetalingsvoorwaarden in het kader van de coronacrisis.

Wij gaan ervan uit dat NMBS Internationaal de maatregelen zal volgen van de vervoerders die bij de reis betrokken zijn.

NMBS Internationaal geeft op haar website een overzicht van de specifieke maatregelen van elke vervoerder: https://www.b-europe.com/NL/Coronavirus


Thalys

Thalys laat toe om reizen tussen 10/03/2020 en 29/08/2020 gratis uit te stellen indien de trein werd geannuleerd. Ze geeft de klanten hiervoor 1 jaar de tijd. Je dient je oorspronkelijk biljet bij te houden en het Call Center te contacteren vanaf dat de verkoop van de nieuwe reizen geopend is (vanaf 4 maanden voor het vertrek).

Als jouw trein effectief werd geannuleerd, heb je uiteraard ook de optie om een volledige terugbetaling van de tickets te vragen. De aanvraag tot terugbetaling kan ingediend worden tot 1 maand na het geplande vertrek van de trein.

Als je tussen 10/03/2020 en 30/04/2020 een ticket kocht voor een reis in mei, juni of juli 2020, kan je je tickets omruilen of laten terugbetalen zonder bijkomende kosten en dit tot en met 30 dagen voor de vertrekdatum die vermeld staat op het oorspronkelijke ticket. Je kan hiervoor het Contact Center bellen.

  • Tickets gekocht via de website thalys.com: neem contact op met het Thalys Contact Center (België +32 2 808 19 17)

  • Tickets aangekocht via andere kanalen (vb. NMBS Internationaal): neem contact op met het oorspronkelijke verkoopkanaal.

Thalys raadt aan om geen aanvragen voor terugbetaling of omruiling in te dienen via haar website, aangezien de uitzonderlijke voorwaarden online niet toegepast kunnen worden.

Meer informatie: https://www.thalys.com/be/nl/huidige-situatie-coronavirus-uitzonderlijke-commerciele-maatregelen


IZY

Tot en met 11/06/2020 zullen er geen IZY-treinen rijden.

Voor alle reizen vanaf 18/03/2020 worden de tickets volledig automatisch terugbetaald op de betaalwijze die bij de bestelling werd gebruikt. Je hoeft zelf niets te doen.

Je kan IZY contacteren via haar online contactformulier of via haar Twitter- of Facebookpagina (Messenger). 


Eurostar

Eurostar biedt een e-voucher voor reizen waarbij de datum van heenreis valt tussen vrijdag 13/03/2020 en zaterdag 01/08/2020. Deze voucher is gelijk aan de volledige waarde van je Eurostar-ticket of pakketboeking en is 12 maanden geldig. Je kan binnen deze 12 maanden ook een reis boeken die na de vervaldag van de voucher valt.


Meer informatie: https://www.eurostar.com/be-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie/coronavirus-en-eurostar-service


Deutsche Bahn

Naast de bestaande vergoedingsregels voorziet Deutsche Bahn een regeling voor tickets gekocht tot en met 13/03/2020.

Meer informatie: https://www.bahn.com/en/view/home/help/corona.shtml?dbkanal_007=L07_S07_D002_KIN0059_CORONA-Teaser_LZ01


SNCF en OUI.SNCF

Er gelden speciale voorwaarden. Meer informatie vindt u hier:

Meer informatie:   https://www.oui.sncf/aide/situation-sanitaire-coronavirus#38247-echange-remboursement en https://www.sncf.com/fr/offres-voyageurs/voyager-en-train/coronavirus-nos-mesures-exceptionnelles



ÖBB

Meer informatie: https://www.oebb.at/en/neuigkeiten/einschraenkungen-im-bahnverkehr


Rechten van treinreizigers ten tijde van Corona

In dit artikel vind je belangrijke bijkomende informatie over de rechten van treinreizigers tijdens de coronacrisis. Wij raden je aan om ze na te lezen. Het kan immers voorvallen dat de maatregelen die spoorwegondernemingen communiceren niet volledig overeenkomen met deze rechten.


Vind je dat je aanvraag voor de terugbetaling of omwisseling van je tickets onterecht werd geweigerd? Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand?  Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share