Terugbetaling / omwisseling tickets (internationale) treinreizen door het Coronavirus (UPDATE 30/07/2020)


Door de uitbraak van COVID-19, beter bekend als het coronavirus, hebben verschillende spoorwegondernemingen bijkomende veiligheidsmaatregelen opgesteld. In bepaalde gevallen is er ook een omwisseling of terugbetaling van tickets mogelijk. We geven je een overzicht van de maatregelen die de belangrijkste spoorwegmaatschappijen voorzien.

Opgelet, deze informatie kan steeds door de spoorwegondernemingen gewijzigd worden.


NMBS

Op de website van de NMBS vind je meer informatie over de veiligheidsvoorschriften: https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus.

In de FAQ (https://www.belgiantrain.be/nl/news/coronavirus/faq-corona) vind je meer uitgebreide informatie terug.

De NMBS schrijft dat de gebruikelijke terugbetalingsvoorwaarden van toepassing zijn. Er zijn enkel aangepaste voorwaarden voor groepsreizen: https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/groups/book-group-travel.  


NMBS Internationaal

Boekte je een internationale reis bij NMBS Internationaal en wil je bijkomende informatie of een terugbetaling of omwisseling van je tickets? Je neemt best contact op met de klantendienst. Je kan haar bereiken op het nummer +32 (0)2 801 90 10.

Wij gaan ervan uit dat NMBS Internationaal de maatregelen zal volgen van de vervoerders die bij de reis betrokken zijn.

NMBS Internationaal geeft op haar website een overzicht van de specifieke maatregelen van elke vervoerder: https://www.b-europe.com/NL/Coronavirus


Thalys

Op de pagina https://www.thalys.com/be/nl/huidige-situatie-coronavirus-uitzonderlijke-commerciele-maatregelen vind je meer informatie over de uitzonderlijke commerciële maatregelen van Thalys.

Thalys vraagt om niet via haar website te gaan indien u een omwisseling of terugbetaling wenst omdat de uitzonderlijke maatregelen niet zullen worden toegepast.

Je kan het Contact Center van Thalys contacteren op het nummer +32 2 808 19 17.

Voor tickets die werden aangekocht via andere kanalen (vb. NMBS Internationaal) neem je volgens Thalys best contact op met het oorspronkelijke verkoopkanaal.


IZY

Meer informatie over de veiligheidsmaatregelen van Thalys en IZY vind je op de volgende pagina: https://www.izy.com/nl/coronavirus-veiligheidsmaatregelen  

Er staat hier echter geen informatie over de omwisseling of terugbetaling van tickets.

Je kan IZY hierover contacteren via haar online contactformulier of via haar Twitter- of Facebookpagina (Messenger). 


Eurostar

Meer informatie over de veiligheidsvoorschriften en eventuele commerciële maatregelen: https://www.eurostar.com/be-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie/coronavirus-en-eurostar-service


Deutsche Bahn

Meer informatie over de veiligheidsvoorschriften en eventuele commerciële maatregelen vind je op de website van Deutsche Bahn:https://www.bahn.com/en/view/home/help/corona.shtml?dbkanal_007=L07_S07_D002_KIN0059_AR1-Corona_LZ01


SNCF en OUI.SNCF

Meer informatie vind u op de volgende pagina’s:

https://be.oui.sncf/nl/hulp-be/coronavirus

https://be.oui.sncf/fr/aide-be/situation-sanitaire-coronavirus

https://www.sncf.com/fr/offres-voyageurs/voyager-en-train/coronavirus-nos-mesures-exceptionnelles


ÖBB

Meer informatie: https://www.oebb.at/en/neuigkeiten/einschraenkungen-im-bahnverkehr



Rechten van treinreizigers ten tijde van Corona

In dit artikel vind je belangrijke bijkomende informatie over de rechten van treinreizigers tijdens de coronacrisis. Wij raden je aan om ze na te lezen. Het kan immers voorvallen dat de maatregelen die spoorwegondernemingen communiceren niet volledig overeenkomen met deze rechten.

Je houdt bij de boeking van de tickets ook best rekening met de tariefvoorwaarden met betrekking tot terugbetaling en omwisseling.

Vind je dat je aanvraag voor de terugbetaling of omwisseling van je tickets onterecht werd geweigerd? Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand?  Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.



share