Tijdelijk verbod op niet-essentiële reizen


De Belgische overheid voert een tijdelijk verbod in op recreatief-toeristische verplaatsingen van en naar België van woensdag 27/01/2021 tot maandag 01/03/2021. Het geldt op zowel het weg-, lucht-, zee- als op het treinverkeer en zal gecontroleerd worden.

Reizigers die van en naar België reizen, moeten in het bezit zijn van een verklaring op eer. De minister van Binnenlandse zaken zal hiervoor een modelformulier ter beschikking stellen. Deze verklaring moet gelinkt worden aan het Passenger Location Form en vergezeld zijn van de nodige documenten.

In bepaalde gevallen is reizen echter wel toegestaan. Meer informatie over wat beschouwd wordt als een essentiële reis vind je op deze pagina en in het ministerieel besluit. 

Reizigers die vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika komen, moeten vanaf maandag 25 januari 10 dagen verplicht in quarantaine en moeten op dag 1 en 7 een PCR-test ondergaan.

Als je als niet-inwoner naar België reist, moet je een negatieve test (PCR-test) kunnen voorleggen voor je vertrek. Vanaf nu moeten deze reizigers bij aankomst in België nogmaals getest worden.

Alle informatie over de nieuwe maatregelen en de nodige documenten vind je op de websites www.info-coronavirus.be en https://diplomatie.belgium.be/nl (op het moment van dit schrijven was deze laatste website nog niet aangepast).

Het is duidelijk dat de gewijzigde maatregelen een grote impact zullen hebben op het internationale treinverkeer. Voor vragen over je treinreis en een eventuele terugbetaling of omwisseling, contacteer je best de spoorwegonderneming of organisatie bij wie je de tickets hebt gekocht.

Als treinreiziger heb je bepaalde rechten. De belangrijkste schreven wij neer in dit artikel.

Hieronder vind je de links naar de websites van de internationale vervoerders actief op het Belgische spoornet:


Ben je niet tevreden over de behandeling van je vraag of klacht door de spoorwegonderneming of kreeg je geen antwoord binnen een termijn van een maand? Neem contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share