Het kan iedere reiziger overkomen. Je stapt op de trein en bij de controle van de vervoerbewijzen stel je vast dat je je treinabonnement vergeten bent.

De NMBS raadt je dan aan om een ticket aan Boordtarief te kopen bij de treinbegeleider. Hierbij betaal je een supplement van 7 euro. Als dit niet mogelijk is, zal de treinbegeleider een voorstel tot regularisatie opmaken.

Opgelet! Je hebt dan 14 kalenderdagen (datum van de feiten inbegrepen) om naar het loket te gaan met je geldig abonnement.

De loketbediende zorgt ervoor dat het ticket aan Boordtarief wordt terugbetaald of dat het voorstel tot regularisatie wordt geannuleerd. De loketbediende moet je hiervan een bewijs (kwitantie) geven.

Meer informatie over de verschillende procedures vind je op de website van de NMBS.

Het gebeurt soms echter dat iets niet correct geregistreerd wordt aan het loket waardoor reizigers toch een aanmaning krijgen om een boete te betalen.

Let er dus goed op dat de loketbediende je een kwitantie geeft als bewijs dat je je geldig abonnement bent gaan tonen.

Deed je dit niet en kreeg je een betaalverzoek van de NMBS? Contacteer eerst de NMBS via de contactgegevens op de brief of via haar contactformulier.

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.

share