Afschaffing IZY-treinen
Onze dienst ontving de laatste dagen heel wat oproepen van reizigers die van IZY bericht kregen dat hun geboekte trein werd afgeschaft.
Volgens IZY zou dit te wijten zijn aan recente incidenten met betrekking tot onderhoudsinterventies.
Ombudsrail is een onafhankelijke beroepsinstantie die geen deel uitmaakt van deze of een andere spoorwegonderneming. Reizigers moeten dus eerst zelf IZY contacteren. Meldingen die wij ontvangen, sturen we door naar IZY die de kans moet krijgen om als eerste te reageren.
IZY maakt het de klanten echter niet gemakkelijk om haar te bereiken. Ze beschikt niet over een telefoonnummer waarop klanten kunnen bellen en op haar website vind je enkel een online formulier dat je kan invullen. Het is ook niet duidelijk hoe snel IZY hierop reageert.
Als je snel een antwoord wenst, kan je proberen om IZY te contacteren via haar Twitter- of Facebookpagina of om de klantendienst van Thalys te bellen op het nummer +32 2 808 19 17. Thalys heeft ook een Facebook- en Twitterpagina.
Wat zijn je rechten?
Als je trein afgeschaft wordt en er geen andere trein is die je met minder dan 60 minuten op je eindbestemming kan brengen, heb je deze twee mogelijkheden:
Recht op terugbetaling van het vervoerbewijs voor het niet-gemaakte deel van de reis én voor de reeds gemaakte gedeelten als de reis voor jou niet langer een doel heeft. Indien nodig heb je ook recht op een retourdienst naar het eerste vertrekpunt.
Voortzetting van de reis langs de gebruikelijke route of langs een andere route onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Je mag kiezen of de reis moet worden voortgezet zo snel als kan of op een later tijdstip dat jou beter uitkomt.
De vervoerder moet jou informeren hoe je je reis kan voortzetten.
Meer informatie over je rechten als treinreiziger vind je hier.
Ben je niet tevreden over het antwoord van IZY of Thalys of kreeg je geen antwoord binnen een termijn van 1 maand? Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.