Compensatieaanvraag geweigerd? Leg je niet altijd bij deze beslissing neer.
In mei publiceerden wij ons jaarverslag
2018. Hierin vind je de analyse van de klachten die wij behandelden. De
grootse groep (431 dossiers) ging over treinvertragingen en (geweigerde)
compensatieaanvragen.
Voor vertragingen op een binnenlands traject kan bij de NMBS
twee verschillende soorten compensatieaanvragen indienen. Kom je met meer dan 1
uur vertraging op je eindbestemming aan? Dan kan je compensatie aanvragen voor
een occasionele langdurige vertraging van minstens 60 minuten.
Reis je frequent met de trein en ondervond je minimaal 20
vertragingen van meer dan 15 minuten of minimaal 10 vertragingen van meer dan
30 minuten in een periode van 6 maanden? Dan kan je een compensatieaanvraag
indienen voor herhaaldelijke vertragingen.
We geven je hier enkele voorbeelden van dossiers die wij
behandelden waarbij de NMBS weigerde om reizigers een compensatie toe te
kennen.
Compensatieaanvraag occasionele langdurige vertraging
Een trein wordt geëvacueerd na een (vals) terreuralarm. Even
later ziet de reiziger de lege trein het station uitrijden. De volgende trein
blijkt afgeschaft. De trein daarna brengt de klant naar de bestemming, met een
stevige vertraging. De NMBS meent dat het vertrek van de (lege) trein in het
station werd aangekondigd en wijst de compensatieaanvraag af. Ons advies blijkt
nodig om de NMBS te laten erkennen dat de trein eerst vertrok en pas daarna
werd aangekondigd. De klant ontvangt een compensatie.
Compensatieaanvragen herhaaldelijke vertragingen.
De NMBS verwerpt twee aanvragen omdat er enkele vertragingen
in staan waarbij de reiziger de bestemming eerder kon bereiken met een andere
trein. In onze adviezen wijzen we op een tegenstrijdigheid tussen 2 artikels
van de vervoersvoorwaarden: het ene laat toe om de ‘foute’ vertragingen te schrappen,
terwijl het andere in hetzelfde geval de NMBS toelaat om de totale aanvraag te
weigeren. Dit maakt van de NMBS rechter en partij. Wij vragen de toepassing van
hetgeen voor de klant het gunstigst is, namelijk het schrappen van de gecontesteerde
vertragingen. Twee keer volgt de NMBS ons advies niet.
Twee compensatieaanvragen worden te laat ingediend. Per
ongeluk dient een pendelaar een aanvraag in voor zeven maanden (in plaats van
zes). Waardoor de aanvraag niet binnen de dertig dagen na de eerste vertraging werd
overgemaakt. De andere klant was vlakweg twee dagen te laat. In beide adviezen
vragen we begrip en het verlenen van een compensatie. Maar de NMBS wil de
regels strikt toepassen en blijft beide compensatieaanvragen weigeren.
Ons advies
De NMBS heeft zeer strikte regels opgesteld waaraan compensatieaanvragen moeten voldoen. We raden je aan om je compensatieaanvraag goed na te kijken en na te gaan of deze voldoet aan al deze regels.
Op de website van de NMBS vind je de aanvraagformulieren en
meer informatie over de regels waaraan deze formulieren moeten voldoen: https://www.belgiantrain.be/nl/support/customer-service/compensation
Weigerde de NMBS je
compensatieaanvraag en ga je niet akkoord met deze beslissing? Kreeg je helemaal geen antwoord op je aanvraag?
Neem
contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken