De impact van de coronapandemie op (internationale) treinreizen: enkele aandachtspunten


We hadden het liever anders gezien maar de coronapandemie blijft een impact hebben op ons leven en onze mobiliteit. Door de opkomst van de Omikron-variant voerden heel wat landen strengere maatregelen in om de verspreiding van het virus te beperken.

Dit kan een belangrijke impact hebben op je reisplannen. Misschien wil je liever niet meer reizen of je reis uitstellen? Sommige spoorwegondernemingen beperken hun aanbod.

Wil je een nieuwe (internationale) treinreis boeken? Kijk dan zeker na of de spoorwegmaatschappij tijdelijke commerciële maatregelen hanteert. Hieronder vind je de links naar de infopagina’s van de belangrijkste spoorwegondernemingen:


NMBS

Op de website van de NMBS vind je de veiligheidsvoorschriften.

In de FAQ staat meer uitgebreide informatie.

De NMBS past de gebruikelijke terugbetalingsvoorwaarden toe.


NMBS Internationaal

Boekte je een internationale reis bij NMBS en wil je bijkomende informatie, een terugbetaling of omwisseling van je tickets? Neem dan contact met de klantendienst op het nummer +32 (0)2 801 90 10.

Wij gaan ervan uit dat NMBS Internationaal de maatregelen zal volgen van de vervoerders die bij de reis betrokken zijn.

NMBS Internationaal geeft op haar website een overzicht van de specifieke maatregelen van elke vervoerder.


Thalys

Op deze pagina vind je de commerciële maatregelen van Thalys.

Je kan het Contact Center van Thalys bereiken op het nummer +32 2 808 19 17.

Voor tickets gekocht via andere kanalen (vb. NMBS Internationaal) vraagt Thalys om contact op te nemen met het oorspronkelijke verkoopkanaal.


IZY

Meer informatie vind je op deze pagina

Je kan IZY contacteren via haar online contactformulier of via haar Twitter- of Facebookpagina.


Eurostar

Meer informatie over de veiligheidsvoorschriften en eventuele commerciële maatregelen vind je hier.


Deutsche Bahn

De veiligheidsvoorschriften en eventuele commerciële maatregelen kan je lezen op de website van Deutsche Bahn


SNCF en OUI.SNCF

Consulteer volgende pagina’s voor meer info:

https://nl.oui.sncf/nl/hulp-nl/coronavirus

https://en.oui.sncf/en/help-en/coronavirus

https://www.sncf.com/fr/offres-voyageurs/voyager-en-train/coronavirus-nos-mesures-exceptionnelles


ÖBB

Meer informatie vind je op deze pagina.  


Opgelet, deze info kan steeds door de spoorwegondernemingen gewijzigd worden.


Kijk daarnaast ook naar de tariefvoorwaarden van de tickets die je koopt. Sommige tarieven laten bijvoorbeeld geen terugbetaling of omwisseling toe.

Bij een vertraging of afschaffing van je trein, heb je bepaalde rechten. Meer hierover lees je in dit artikel. Op onze website www.ombudsrail.be vind je een uitgebreider overzicht van je rechten als treinreiziger.

Als je je reis wil omboeken of annuleren, contacteer je best de maatschappij bij wie je de tickets kocht. Op de FAQ-pagina van onze website, onder de vraag “Hoe dien ik eerst een klacht in bij de betrokken spoorwegonderneming” staan de contactgegevens van de belangrijkste spoorwegondernemingen.

Vind je dat je aanvraag voor de terugbetaling of omwisseling van je tickets onterecht werd geweigerd? Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand?  Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie tot onze beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share