Een blauw kaartje gekregen op de trein? Wat nu?


Wat is het blauwe kaartje?

Het blauw kartonnen kaartje wordt door het treinpersoneel overhandigd en bevat een QR-code en een reeks cijfers.

Ben je op de trein gestapt en kan je de treinbegeleider geen geldig vervoersbewijs voorleggen, dan zal je een kaartje krijgen met het verzoek je situatie te regulariseren.

Wat moet je doen met een blauwe kaartje?

Ben je als occasionele reiziger zonder een vervoersbewijs op de trein gestapt, en heb je om welke reden dan ook geen ticket aan Boordtarief gekocht, dan zal de treinbegeleider je een kaartje afgeven met het verzoek om je vervoersbewijs na de reis te betalen tegen de vaste prijs van 90,00 euro. Dit bedrag moet binnen de 14 kalenderdagen betaald worden. Deze regularisatie kan je online, aan de automaten of aan het loket van je keuze betalen. Als je binnen de opgelegde termijn betaalt, vermijd je verdere negatieve financiële gevolgen.

Het kan evenwel ook zijn dat je frequent met de trein reist en een regularisatie krijgt, bijvoorbeeld als je je abonnement niet kan voorleggen aan de treinbegeleider. Ook dan zal je een kaartje krijgen met het verzoek om na de reis het vaste bedrag van 90,00 euro te betalen. Je hebt dan 14 kalenderdagen om je aan het loket van je keuze aan te melden met je abonnement dat geldig was op de dag van de reis, om het verzoek tot regularisatie te annuleren. Je kan ook contact opnemen met de NMBS-klantendienst. Vermeld hierbij het nummer van je regularisatie en het nummer van het abonnement of MoBIB-kaart en het traject.

Tip! Ga je naar het loket om de regularisatie te betalen of om je abonnement te tonen? Vraag dan aan de loketbediende steeds een bewijs dat regularisatie geannuleerd werd.

Het verzoek tot regularisatie kan je ook steeds betwisten door contact op te nemen met NMBS-klantendienst als je denkt dat je gegronde redenen hebt waardoor je geen geldig vervoerbewijs kon voorleggen. Ons advies in dit geval: reageer snel, want deadlines worden strikt nageleefd en hou het blauwe kaartje zeker bij!

Indien je niet tijdig actie onderneemt, kan dit leiden tot een administratieve boete.

Nam je reeds contact op met NMBS en ben je niet tevreden over het antwoord, of ben je niet zeker hoe je moet handelen, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze dienst.


Foto: ©NMBS

share