Fietsenparking


Elk station heeft op zijn minst een gratis fietsenstalling. Daarnaast biedt de NMBS in steeds meer stations een beveiligde fietsenparking aan. Om er gebruik van te kunnen maken, is het trouwens niet vereist dat je een treinreiziger bent.

Bij Ombudsrail behandelen we ook klachten over dezelfde bewaakte fietsenparkings. Zoals in ons jaarverslag te lezen valt, kregen we een klacht van iemand die voor een bedrijf in de buurt van Mechelen werkt, maar slechts sporadisch op de hoofdzetel moet zijn. Om zich naar zijn werk te verplaatsen gebruikt hij Standard Multi’s aangezien dit voor hem voordeliger is dan een abonnement. Omdat er vanuit station Mechelen nog enige afstand afgelegd moet worden, neemt de reiziger een driemaandelijks abonnement voor de beveiligde fietsenstalling. Aangezien een Standard Multi geen treinabonnement is, rekent de NMBS de volle pot aan. De klant vindt dit niet bepaald eerlijk en vraagt alsnog de voordeelprijs, wat de NMBS weigert. In een advies vragen we aan de NMBS om haar tariefbeleid voor betalende autoparkings en betalende fietsparkings gelijk te stellen. De NMBS volgt ons advies jammer genoeg niet en verwijst de reiziger naar de onbeveiligde parkings voor fietsen, die niet betalend zijn.

Een andere klacht die we dit jaar ontvingen, was van een dame die een fietsparkeerabonnement had aangekocht. Hoewel de klant over een geldig abonnement beschikte, werd de toegang tot de desbetreffende bewaakte fietsenparking haar steeds geweigerd. Na onze tussenkomst werd het probleem met een technicus bekeken en kan de reizigster nu wel gebruik maken van haar MOBIB-kaart om haar fiets in de beveiligde parking te stallen.

Wens je zelf gebruik te maken van de betalende bewaakte parkings van de NMBS, dan kan je op haar website meer informatie vinden.

Ondervind je problemen bij het gebruik van een fietsenparking aan het station?  Je kan de NMBS contacteren via het nummer 02/528.28.28 of via haar contactformulier.

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen reactie krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.

share