Group Ticket


In ons vorige jaarverslag kan je lezen wat er misliep tijdens de groepsreis van een jeugdbeweging die een daguitstap organiseerde voor 50 kinderen onder de 12 jaar naar Walibi:

Op de eerste trein van de heenreis blijkt er geen plaats gereserveerd, op de tweede grijpt de treinbegeleider niet in wanneer blijkt dat andere reizigers de gereserveerde plaatsen reeds innamen. Sommige kinderen huilen en de situatie dreigt uit de hand te lopen omdat de begeleiders niet in staat zijn om alle kinderen, die verspreid staan over de trein, in het oog te houden. Tussen de heen- en de terugreis telefoneert de verantwoordelijke van de groep met het Contact Center. Daar bevestigt de medewerker dat de terugreis wel gereserveerd zal zijn. Op de eerste trein van de terugreis, een rit van 7 minuten, blijkt dit inderdaad het geval maar op de tweede zijn er opnieuw geen voorbehouden plaatsen. De jeugdbeweging vraagt aan de NMBS een terugbetaling van 90%. De NMBS erkent dat door het zonnige weer de bezettingsgraad van deze treinen hoger was dan gemiddeld. Toch wil ze slechts 10% terugbetalen.

We begrijpen waar de vraag voor een terugbetaling van 90% komt: op slechts 10% van de reisduur, namelijk tijdens de eerste korte rit van de terugreis, liep alles naar behoren. In een advies kaarten we aan dat dit dossier meer vragen oproept dan dat we van de NMBS beantwoord krijgen en vragen een terugbetaling van 50%, wat ons billijk lijkt. De NMBS blijft echter vasthouden aan een commercieel gebaar van 10% omdat ze het groepstarief, met een korting van 60%, reeds voordelig genoeg vindt. Moeten we begrijpen dat als je goedkoop reist, je minder rechten hebt dan anderen? De vraag blijft open.


De NMBS biedt reizigers sinds kort de mogelijkheid om hun groepsreis zelf te boeken: het is dus niet langer verplicht om via het Contact Center te gaan, hoewel dit alternatief nog wel bestaat (via 02/528.28.28). Online reserveren moet ten minste 7 kalenderdagen voor de vertrekdatum gebeuren en de tickets worden per e-mail verstuurd. Opgelet: groepstickets kunnen niet worden terugbetaald als ze online worden gekocht!

Hoewel we deze nieuwe optie voor het boeken van groepsreizen (vanaf 15 betalende passagiers) toejuichen, is er nog steeds geen garantie dat onze Walibi-groep een betere kans zou hebben gehad om zittend en ongehinderd te reizen.

Heb je een probleem ondervonden bij het reserveren van je groepsbiljet of tijdens je reis? Je kan contact opnemen met de NMBS door te bellen naar 02/528.28.28 of via het contactformulier.

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS of als je binnen een maand geen antwoord hebt ontvangen, helpt de ombudsdienst je graag verder.

share