Kiezersbiljet

Naar aanleiding van de verkiezingen van zondag 26 mei 2019 biedt de NMBS het gratis “Kiezersbiljet” aan.

Kiezers kunnen in 2e klasse gratis naar het station sporen dat het dichtst bij de plaats is waar ze moeten gaan stemmen.
​​​​​​​
Wie heeft er recht op dit biljet?
​​​​​​​

- Kiezers die niet meer in de gemeente verblijven waar ze moeten gaan stemmen.
​​​​​​​
- Studenten die omwille van hun studies in een andere stad of gemeente verblijven dan die waar ze dienen te stemmen.

- Personen die in een ziekenhuis of gezondheidsinrichting verblijven die in een andere gemeente ligt dan deze waar ze op de kiezerslijsten staan ingeschreven.
​​​​​​​
- Loon- of weddetrekkenden die hun beroep uitoefenen in het buitenland of in een andere gemeente dan die waar ze moeten gaan stemmen, alsook hun inwonende familieleden.

Wanneer is dit biljet geldig?

Het kiezersbiljet is geldig voor een heen- en terugreis in 2e klasse met heenreis op de datum vermeld op het biljet (op vrijdag 24 mei 2019 vanaf 19u00, op zaterdag 25 mei of zondag 26 mei). De terugreis is enkel geldig op zondag 26/05/2019 tot de nachtelijke onderbreking van de treindienst en op vertoon van de oproepingsbrief waarop de stempel van het stembureau werd aangebracht.

Waar kan ik dit biljet verkrijgen en welke documenten moet ik kunnen voorleggen?

Het kiezersbiljet kan je krijgen in het station of in de trein. Je dient wel je originele oproepingsbrief en identiteitskaart voor te leggen en, indien nodig, een van de volgende attesten:

- Een attest van inschrijving voor de cursussen uitgereikt door de directie van de onderwijsinstelling.

- Een attest van de directie van het ziekenhuis of van de gezondheidsinrichting waar ze in behandeling zijn.

- Een attest van de werkgever.

Het ticket is sinds 15 mei te koop.

Toch een ander biljet gekocht, of moeten kopen, terwijl u recht had op het kiezersbiljet?

Het kan zijn dat je door bepaalde redenen (bv. gebrek aan de vereiste documenten) toch een ander biljet hebt gekocht, terwijl je wel degelijk recht had op het kiezersbiljet.

Je kan een terugbetaling vragen bij  de diensten die hieronder vermeld staan. Je zal ook de nodige bewijsstukken moeten voorleggen. Doe dit wel binnen de terugbetalingstermijn van 3 maanden.

Vlaanderen: bij het provinciebestuur van de plaats waar je moet stemmen
Wallonië: Service Public de Wallonie
Regio Brussel-Hoofdstad: bij de gemeente waar je opgeroepen werd als kiezer

Andere aandachtspunten:

- Kom je uit het buitenland? Het eerste station of de eerste stopplaats in België dient te worden beschouwd als vertrekpunt.
​​​​​​​
- Is je vertrek- of eindstation Brussels Airport-Zaventem? Je zal bijkomend een biljet “Diabolotoeslag” moeten kopen (per traject). Je dient dit biljet zelf te betalen.

- Wens je in eerste klasse te reizen? Je zal een biljet “klasverhoging” moeten kopen.

Alle informatie over het kiezersbiljet kan je terugvinden op de website van de NMBS: https://www.belgiantrain.be/nl/news/kiezersbiljet.

Kreeg je geen reactie van de spoorwegonderneming binnen de maand? Kreeg je toch een antwoord maar ben je hier niet tevreden over? Ombudsrail kan je verder helpen. Bezorg ons je klacht en alle bewijsstukken die hiermee verband houden. Wij zullen je dossier verder onderzoeken
​​​​​​​
Ons contacteren kan per mail (klachten@ombudsrail.be), via het klachtenformulier op de website en ook nog per brief (Koning Albert II-laan 8 bus 5, 1000 Brussel). Ons telefoonnummer is 0800 25 095 (vanuit het buitenland: +32 2 221 04 10). Persoonlijk langskomen kan op werkdagen van 9 tot 17 uur.

    share