Let op de voorwaarden bij het boeken van een internationale reis tijdens de coronacrisis
Wij ontvangen klachten van reizigers die door het verbod op niet-essentiële internationale reizen hun treintickets niet meer kunnen gebruiken en een terugbetaling willen.
Bepaalde spoorwegondernemingen (vb. Thalys, Eurostar …) nemen specifieke commerciële maatregelen waardoor een terugbetaling of omwisseling soms mogelijk is. Deze maatregelen kunnen wel op ieder moment aangepast worden.
Andere spoorwegmaatschappijen, zoals Deutsche Bahn, hanteren op dit ogenblik geen speciale commerciële initiatieven. De normale terugbetalings- en gebruiksvoorwaarden blijven van toepassing. Als je bij de boeking een niet-terugbetaalbaar en niet-omwisselbaar tarief koos voor je reis naar Duitsland met de ICE-trein, heb je dus geen recht op een terugbetaling of omboeking als je niet kan reizen door het reisverbod.
Kijk dan ook bij de boeking van een internationale reis goed na wat de eventuele tijdelijke commerciële maatregelen zijn die spoorwegondernemingen toepassen. Deze informatie vind je normaal terug op de website van de betrokken vervoerder.
Daarnaast heb je best ook aandacht voor de tariefvoorwaarden van de tickets die je koopt. Sommige tarieven laten bijvoorbeeld geen terugbetaling of omwisseling toe.
Bij een vertraging of afschaffing van je trein, heb je bepaalde rechten. Meer hierover lees je in dit artikel. Op onze website www.ombudsrail.be vind je een uitgebreider overzicht van je rechten als treinreiziger.
Vind je dat je aanvraag voor de terugbetaling of omwisseling van je tickets onterecht werd geweigerd? Kreeg je geen antwoord van de spoorwegonderneming binnen een termijn van 1 maand? Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.