Let op voor valse profielen op sociale media ​​​​​​​


Ondervond je een probleem tijdens je treinreis en zoek je hulp via sociale media? Let goed op voor oplichters! 

Treinreizigers met een vraag contacteren steeds vaker de spoorwegonderneming via sociale media omdat ze daar normaal snel een antwoord ontvangen.

Let hier goed op dat de reactie die je ontvangt van het officiële profiel van de spoorwegonderneming komt. Oplichters creëren valse profielen om zo persoonlijke gegevens van reizigers te pakken te krijgen.


Hoe herken je valse profielen?

  • Kijk na of de profielfoto overeenkomt met die van het officiële profiel.

  • Controleer de naam van het profiel.

  • Ga na of de reactie van een geverifieerde account komt. Op Facebook en X worden geverifieerde profielen bijvoorbeeld met een vinkje aangeduid. Niet iedere onderneming heeft echter een geverifieerd profiel.

  • Spoorwegondernemingen vragen geen financiële gegevens of andere persoonlijke gegevens via sociale media


Slachtoffer van oplichting? Doe aangifte bij de politie.

Rapporteer het vals profiel. Hier lees je hoe. 

share