NMBS aanvaardt de begeleiders kaarten van de NS en de CFL
In 2021 ontvingen wij een klacht van een reiziger met beperkte mobiliteit die in Nederland woont, dicht bij de Belgische grens. De reiziger beschikt over een Nederlandse OV-begeleiderskaart zodat zijn begeleider gratis kan meereizen op het Nederlandse spoornet.
De klant gebruikt ook regelmatig het openbaar vervoer in België. Zijn OV-begeleiderskaart was niet geldig in België zonder bijkomend vervoerbewijs dat, hoewel gratis, wel aangevraagd moest worden bij de NS. Een kaart Kosteloze Begeleider van de NMBS kreeg hij niet omdat hij in Nederland woont.
In dit dossier adviseerden wij de NMBS om de OV-begeleiderskaart en soortgelijke kaarten van andere EU-lidstaten te erkennen zonder de rompslomp van bijkomende vervoerbewijzen zoals het €0-biljet, dat zelfs niet online verkrijgbaar is.
NMBS was bereid om te bekijken of ze een oplossing kon vinden met haar Nederlandse collega’s.
Het bleek voor de NS echter moeilijk om de Kaart Kosteloze begeleider van de NMBS te aanvaarden aangezien ze werkt met toegangspoorten in haar stations en de NS niet de enige vervoerder is.
Op onze vraag of de NMBS dan alvast de Nederlandse OV-begeleiderskaart zou erkennen op het Belgische spoornet, antwoordde ze dat ze vanaf 11/12/2022 zowel deze kaart als de Luxemburgse tegenhanger (Carte d’invalidité C) accepteert zonder dat nog een bijkomend biljet nodig is.
Ombudsrail waardeert dat de NMBS besliste om alvast alle belemmeringen die ze autonoom kon afschaffen ook daadwerkelijk weg te nemen. NMBS plaatst het belang van de reiziger hier duidelijk voorop. Uiteraard zou een erkenning van Belgische kaarten in Nederland de kers op de taart zijn. Hopelijk motiveert de beslissing van de NMBS de andere vervoerders om hetzelfde te doen.
Opgelet, de Kaart Kosteloze Begeleider van de NMBS wordt op dit moment dus nog niet aanvaard als vervoerbewijs door de NS zonder bijkomend €0-biljet. Dit biljet kan je krijgen aan een NMBS-loket met internationale verkoop, via het Contact Center van NMBS Internationaal op het nummer +32 24 32 38 01 (werkdagen 8.00-20.00 uur / weekend 9.00-16.30 uur) of via een geaccrediteerd reisagentschap.
Een begeleiderskaart is niet geldig op hogesnelheidstreinen (Eurostar, Thalys, TGV, ICE …). Meer informatie over de Kaart Kosteloze Begeleider van de NMBS, vind je op de website van de NMBS.
Voor bijkomende vragen of klachten kan je de betrokken spoorwegonderneming contacteren. De contactgegevens staan op onze FAQ-pagina onder de vraag “Hoe dien ik eerst een klacht in bij de betrokken spoorwegonderneming?”.
Kreeg je binnen de maand geen antwoord van de spoorwegmaatschappij of ben je niet tevreden met het antwoord? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Wij zullen jouw klacht onderzoeken.
* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.
Foto website + sociale media:
<a href="https://fr.freepik.com/vecteurs-libre/benevoles-aident-amis-handicapes-marcher-plein-air_9652120.htm#query=aide&position=8&from_view=search&track=sph">Image de pch.vector</a> sur Freepik