NMBS en verloren voorwerpen
Enkele weken geleden publiceerden we ons jaarverslag 2024 waarin we aanhalen dat de NMBS verloren voorwerpen efficiënter dient te beheren.
Elk jaar verdwijnen duizenden voorwerpen in treinen en -stations. Sinds 2018 gebruikt de NMBS een applicatie die de aangiftes van verloren voorwerpen koppelt aan gevonden objecten. Lukt dit niet binnen de vijftig dagen, dan worden ze aan Spullenhulp geschonken.
We geven je een voorbeeld dat aantoont dat dit systeem en daaraan gekoppelde procedures gebreken vertonen:
In november 2023 verloren twee Surinaamse reizigers een tas met hun reispassen, rijbewijzen en juwelen op de trein. Hun aangifte in Brussel-Noord werd niet gekoppeld aan de vondst in Brussel-Zuid door een vage omschrijving (het ene maakte gewag van een zilveren rugzak, het andere van een grijze). Gevolg: na vijftig dagen werden de documenten naar de ambassade gestuurd en de rest, juwelen incluis, werd gedoneerd aan Spullenhulp. De eigenaars werden nooit gecontacteerd, ondanks dat hun identiteit bekend was. Toch blijft de NMBS bij haar standpunt: de procedure werd gevolgd, en reizigers moeten beter op hun spullen letten.
In ons jaarverslag adviseren wij de NMBS om zich te houden aan haar wettelijke plicht om redelijke inspanningen te leveren om verloren voorwerpen te herenigen met hun rechtsmatige eigenaars. We willen dat ze eigenaars actief opspoort en eventuele regels aanpast die dit verhinderen.
Ben je een voorwerp verloren op de trein of in het station? Je vult best zo snel mogelijk het meldingsformulier in op de website van de NMBS. Op deze webpagina vind je ook bijkomende informatie over de procedure die de NMBS toepast. Als je de NMBS daarnaast ook telefonisch wenst te contacteren, kan je bellen naar het nummer 02/607 30 00. In het menu na de taalkeuze kies je eerst voor optie 4 (info over dienstregelingen en tarieven) en daarna voor optie 2 (vraag over verloren voorwerp).
Als je zelf een voorwerp vindt in het station, op het perron of in de trein, kan je dit afgeven aan een NMBS-medewerker op de trein of in het station.
Heb je een klacht of een vraag over de afhandeling van je ‘verloren voorwerp’-dossier, neem dan eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.
Ben je niet tevreden met het antwoord van de NMBS of krijgt u binnen de maand geen antwoord, dan helpen wij je graag verder.