NMBS stopt verkoop internationale tickets in 9 stations
In de pers was onlangs te lezen dat NMBS vanaf oktober de fysieke verkoop van internationale treintickets stopt in 9 stations.
NMBS zal de verkoop concentreren in 12 “travel stores” in de stations Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Brussel-Noord, Charleroi-Centraal, Gent-Sint-Pieters, Luik-Guillemins, Leuven, Bergen en Namen.
In Limburg zou er zo geen enkel internationaal loket meer zijn.
Reizigers die minder vertrouwd zijn met de digitale verkoopkanalen en persoonlijk advies wensen aan het loket zullen soms verder moeten reizen als ze internationale treintickets willen. Of je kan ook telefonisch terecht bij het Contact Center van NMBS Internationaal (+32 70 79 79 79). Maar dat is een betalende lijn (0,30 cent per minuut).
Opgelet, koop je internationale tickets aan het loket of via het Contact Center, dan worden er dossierkosten aangerekend. Meer hierover lees je op de website van NMBS Internationaal.
We begrijpen dat steeds meer reizigers hun zaken online regelen. Maar dat wil of kan niet iedereen.
In onze jaarverslagen (bijvoorbeeld in 2019 en 2021) schreven wij al dat reizigers die nog weinig ervaring hebben met de digitale verkoopkanalen soms vergissingen kunnen maken die zich maar moeilijk laten rechtzetten, wat tot frustratie kan leiden. Daarnaast is ook de technologie niet altijd feilloos. Verkoopautomaten kunnen defect zijn, de website kan haperen of er kan iets fout lopen tijdens het betalingsproces.
Wij pleiten ervoor dat NMBS de persoonlijke contactmogelijkheden niet verder afbouwt en dat ze zich soepel opstelt wanneer reizigers online een vergissing maken of de technologie het liet afweten.
Had je een probleem bij de aankoop van internationale treintickets of heb je opmerkingen over de dienstverlening van de NMBS? Laat het haar zeker weten via het contactformulier op haar website.
Ben je niet tevreden met het antwoord of kreeg je binnen de maand geen antwoord? Dan helpt de ombudsdienst je graag verder.