Op 22 september kan je reizen met het Mobility Ticket
Op 22 september vindt de Autovrije Zondag plaats. Om het gebruik van de trein aan te moedigen op deze zondag, geeft de NMBS het Mobility Ticket uit.
Met dit ticket kan je enkel op deze zondag voor een forfaitaire prijs van 8 euro heen- en terug reizen tussen twee Belgische stations of stopplaatsen in 2e klas. De verkoop van het ticket start vanaf 12 september 2024.
Het Mobility Ticket wordt dan wel aan voordelige prijs aangeboden, stel je steeds de vraag of het voor jou ook het meest interessante tarief is. De NMBS heeft verschillende producten en tarieven. Wat de meest voordelige oplossing voor jou is, hangt af van een reeks factoren zoals leeftijd, moment (weekends, vakanties, speciale dagen, …), sociale situatie, afstand, combinatie met een andere activiteit, …
Als je bijvoorbeeld op een kort traject heen-en-terug wenst te reizen in 2e klasse op 22/09/2024, zal de NMBS in de app of op haar website eerst het Mobility Ticket tonen. In sommige gevallen kan een Standard of Weekend Ticket echter goedkoper zijn.
Wil je een ticket kopen via de website of de app, dan krijg je een overzicht van de verschillende tarieven. Klik zeker ook op de optie ‘Toon meer tickets’ of “Meer tickets en kortingen” onderaan dit scherm.
Wij geven je nog enkele tips:
Het promomateriaal is niet altijd de goedkoopste optie. Op de website van de NMBS vind je meer informatie over de voorwaarden van de verschillende producten.
Koop je een ticket aan het loket? Vraag expliciet aan de loketbediende wat voor jou het meest voordelige tarief is.
Kocht je een duurder ticket terwijl je recht had op een goedkopere optie? Contacteer dan best onmiddellijk de NMBS. Soms kan je een terugbetaling aanvragen. Een biljet, aangekocht via het loket of de automaat, kan terugbetaald worden tot de dag vóór de reis. Op de dag zelf kan dit binnen de 30 minuten na de aankoop.
Is er geen loket in het station, of is het gesloten, dan contacteer je best zo snel mogelijk de NMBS op het nummer 02 607 30 00, of vul je het contactformulier in. Hou alle bewijsstukken goed bij (foutief biljet, rekeninguittreksel, betalingsbewijs, eventueel correct biljet aangekocht ter vervanging, …)
Opgelet! Aankopen via de NMBS-website of de app zijn in de meeste gevallen niet terugbetaalbaar.
Heb je een klacht of vraag over de producten en de tarieven van de NMBS? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.
Ben je niet tevreden met het antwoord van de NMBS, of krijg je geen antwoord binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.