Opgelet voor identeitsfraude


Als Ombudsdienst krijgen we regelmatig klachten binnen van personen die een boete hebben ontvangen omdat ze volgens de NMBS zonder een geldig vervoersbewijs hebben gereden. Echter hebben ze op dat tijdstip geen gebruik gemaakt van de trein. Iemand anders heeft de identiteit van de klager gebruikt, om zo zelf een boete te ontlopen.

Een moeder contacteerde ons omdat haar zoon een boete ontving voor rijden zonder vervoersbewijs. Volgens haar kon dit niet kloppen, ze was met haar zoon in Frankrijk. Hij kon dus onmogelijk op die trein hebben gezeten. Ook al geloven we de moeder op haar woord, bewijzen konden niet worden aangeleverd. Hierdoor konden we de NMBS niet overtuigen om de boete te annuleren.

De financiële gevolgen bij een identiteitsdiefstal kunnen groot zijn, zeker wanneer je niet kan aantonen dat er bedrog in het spel is of als je niet kan bewijzen dat je niet op die specifieke trein zat. Ben je het slachtoffer van identiteitsfraude en krijg je hierdoor één of meerdere boetes van de NMBS in de bus, dan raden we je het volgende aan:

  • Doe aangifte bij de politie: zonder aangifte kan de politie geen onderzoek instellen. Het is belangrijk dit zo snel mogelijk te doen.

  • Verzamel bewijsmateriaal: als je niet op de bewuste trein zat, probeer dit dan te bewijzen door bv. werkattesten, schoolattesten, … Ook een historiek van de identiteitskaarten, uitgereikt door de Dienst Bevolking van je gemeente, kan helpen om fraude aan te tonen.

  • Het kan ook steeds nuttig zijn om DOC STOP te contacteren bij verlies of diefstal van een identiteitsdocument. DOC STOP is 24u/24u bereikbaar op het gratis nummer 00800 2123 2123. DOC STOP kan de identiteitsdocumenten onmiddellijk blokkeren, wat vermijdt dat je het slachtoffer wordt van een frauduleus gebruik van je identiteitskaart.

  • Contacteer zo snel mogelijk de klantendienst van de NMBS om met al het nodige bewijsmateriaal de boete te betwisten.

Ben je niet tevreden van het antwoord van de NMBS, of krijg je binnen een maand geen antwoord, dan helpt de Ombudsdienst je graag verder.

share