Print screen van ticket als ongeldig vervoerbewijs
In een dossier dat we dit jaar behandelden, werd een reiziger beboet omdat ze volgens de treinbegeleider niet beschikte over een geldig vervoerbewijs. De klant was zich echter van geen kwaad bewust, ze dacht wel degelijk correct te reizen. Wat was het probleem?
Ze kocht haar vervoerbewijs via de app met een smartphone van een familielid. Deze stuurde de reizigster een print screen van het ticket door via WhatsApp. Ze dacht dan ook dat ze in orde was: het ticket was betaald én stond bovendien op haar naam.
Print screens van tickets gekocht via de app beschouwt de NMBS echter niet als geldig vervoerbewijs, ook al bevat deze afbeelding alle nodige informatie zoals de naam van de klant, het tijdstip van de aankoop, de datum van de reis, het traject, … De NMBS is van mening dat de reisdetails op afbeeldingen van tickets gewijzigd kunnen worden. Ook kunnen treinbegeleiders de QR-code van een screenshot niet inscannen. Om fraude te voorkomen, aanvaardt de NMBS enkel het vervoerbewijs met de originele QR code als geldig ticket.
In het dossier van deze klant was de NMBS bereid een uitzonderlijke toegeving te doen: de boete werd teruggebracht naar het betalen van een ticket aan boordtarief. Wij raadden de klant achteraf wel aan om steeds het originele (digitale) ticket op zak te hebben. Een advies dat we graag aan alle treinreizigers meegeven!
Heb je vragen over de aankoop van vervoerbewijzen via de app of website, dan kan je contact opnemen met de NMBS-klantendienst via het contactformulier of door te bellen naar 02/528.28.28.
Ben je niet tevreden met het antwoord van de NMBS of krijg je binnen een maand geen antwoord, dan helpt Ombudsrail je graag verder.