Ombudsrail ontving meerdere klachten van reizigers over de beschikbaarheid van de toiletten in de stations en in de treinen. Niets zo vervelend om in het station of in de trein naar het toilet te moeten gaan, om dan voor een gesloten deur te staan.

In een eerder bericht over dit thema schreven we dat de NMBS het sanitair in de treinen dagelijks dient schoon te maken en te onderhouden. Elke samenstelling moet ook minstens één werkend toilet hebben bij het eerste vertrek ’s ochtends. Wat de middelgrote tot grote stations betreft, dienen de sanitaire voorzieningen in reizigersgebouwen – met inbegrip van gebouwen die niet meer permanent door NMBS-personeel bemand worden – toegankelijk zijn vanaf 15 minuten voor het eerste vertrek tot minimaal 20u.

De toegankelijkheid van de sanitaire voorzieningen in de stations vormt voor veel treinreizigers een bron van ergernis. De properheid laat vaak de wensen over, maar vaak zijn de toiletten ook gewoon gesloten.

Zo ontvingen we een klacht van een reiziger die in het station van Brugge steeds geconfronteerd wordt met gesloten toiletten in de vooravond. In haar antwoord meldde de NMBS dat het sanitair van het station Brugge in 2024 vernieuwd zal worden. Binnen het kader van deze werken zullen twee zelfreinigende units voorzien worden die 24u/24u en elke dag van de week toegankelijk zullen zijn.

Anders is het voor het station in Roeselare. Een klant meldde ons dat het toilet in dit station nooit geopend is. De NMBS heeft deze wc’s gesloten omwille van aanhoudend vandalisme. Momenteel onderzoekt de spoorwegmaatschappij naar systemen om dit vandalisme tegen te gaan, maar oplossingen heeft ze nog niet gevonden.

Ombudsrail hoopt dat de NMBS snel de sanitaire voorzieningen in al haar stations open kan houden volgens de bepalingen van het nieuwe beheerscontract. Het is natuurlijk ook aan de reizigers zelf om de sanitaire voorzieningen met de nodige zorg en respect te gebruiken.

Heb je klachten over de sanitaire voorzieningen op de trein of in het station? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS.

Krijg je binnen de maand geen reactie, of ben je niet tevreden van het antwoord? Neem contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.

share