Staking Frankrijk: Hoe bekom ik een terugbetaling van een ticket voor een afgeschafte internationale trein?


Door de langdurige staking in Frankrijk ontvangen we heel wat vragen van reizigers die willen weten hoe ze een terugbetaling kunnen bekomen van hun treintickets voor een afgeschafte internationale trein.

Als de reizigers hun vraag nog niet hebben voorgelegd aan de betrokken spoorwegonderneming mogen wij echter nog niet tussenkomen. Op deze pagina vind je meer informatie over wat onze dienst precies doet.

We geven je hieronder een overzicht van de verschillende manieren waarop je de betrokken spoorwegondernemingen kan bereiken:


Reizigers met een Thalys-ticket

Als het biljet werd aangekocht via de website Thalys.com, kan je het Contact Center van Thalys contacteren

    - Per telefoon:

  • BelgiĆ«:  +32 2 808 19 17

  • Frankrijk: +33 1 83 75 49 69

  • Duitsland: +49 6 21 37 90 91 44

  • Nederland: +31 30 23 000 23

    We hebben echter opgemerkt dat Thalys heel moeilijk telefonisch te bereiken is tijdens de stakingsperiode.

    - Via het elektronisch formulier


Als je je ticket kocht via een ander verkoopkanaal (voornamelijk beurope.com of oui.sncf), dien je deze verkoper te contacteren.

Zo contacteer je NMBS-Internationaal (b-europe.com):

  • Telefoon: +32 2 801 90 10

  • Contactformulier

  • Papieren formulier (link naar pdf-formulier is vermeld onder het contactformulier) dat je kan opsturen per post naar het adres: NMBS Internationaal B-MS.1425 Customer Care Europe, Hallepoortlaan 40, B - 1060 Brussel.


Reizigers met IZY-ticket

Je kan IZY contacteren via haar contactformulier.


Reizigers met een Eurostar-ticket

Je kan Eurostar contacteren via deze kanalen:

  • Per telefoon: 02 400 67 31

  • Via online formulier: beschikbaar via deze pagina


Kan je de spoorwegonderneming niet bereiken via bovenstaande kanalen? Je kan ook proberen om ze een bericht te sturen via de sociale media. Hieronder vindt u een overzicht:

Thalys:

IZY:

Eurostar:

NMBS Internationaal:

Opgelet! Het is niet duidelijk of terugbetalingsaanvragen via deze weg ingediend kunnen worden. 


Als je niet tevreden bent met het antwoord van de spoorwegonderneming, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.

share