Tarieven in functie van de verkoopskanalen
In ons laatste jaarverslag brengen we het verhaal van een vader, die samen met zijn gezin in de zomer van 2019 met de TGV naar het zuiden van Frankrijk reist. Voor zijn twee peuters betaalt hij 410 euro (heen en terug), dit tot grote verbazing van de Franse treinbegeleider die hem wijst op het tarief Forfait Bambin. Aan dit tarief zou het gezin maar 36 euro betalen voor beide kinderen. De reiziger vroeg dan ook aan de NMBS, als verkoper van het ticket, om het prijsverschil van 374 euro terug te betalen. De NMBS weigerde dit aanvankelijk omdat het tarief werd ingevoerd enkele weken nadat de klant de tickets kocht. Maar de reis vond wel plaats toen het tarief Forfait Bambin al geldig was. Bovendien was dit enkel beschikbaar aan het loket of via telefonische reservatie, terwijl de klant zijn reis via de website boekte. Volgens de NMBS was het technisch niet mogelijk om dit tarief online aan te bieden.
Wij vonden dat de klant onvoldoende over het nieuwe tarief werd geïnformeerd door de NMBS, zoals ze eigenlijk had moeten doen volgens artikel 8 van Europese Verordening 1371/2007. In ons advies vroegen we de NMBS om klanten ook online te informeren over het bestaan van dit tarief. De NMBS ging hiermee akkoord en beloofde het tarief ook online beschikbaar te maken, van zodra dit technisch mogelijk zou zijn. Tevens kreeg de klant het prijsverschil terugbetaald.
Nazicht leert ons dat de NMBS zich aan haar woord hield: het Forfait Bambin is online beschikbaar bij aankoop van TGV tickets voor kinderen jonger dan 4 jaar.
Een geïnformeerde reiziger is er steeds twee waard. We raden dan ook aan om je bij aankoop van een treinticket goed te informeren. De beste manier om dit te doen is om de bestaande tarieven eerst op te zoeken en nadien een simulatie van je reis te maken. Als het tarief dat voor jou het interessantste leek niet wordt voorgesteld, is er misschien een probleem!
Informatie over de tarieven vindt u bijvoorbeeld op de website van NMBS Internationaal:
Ondervond je problemen bij het kiezen van een tarief of de aankoop van tickets aan een specifiek tarief? Contacteer dan zeker eerst de onderneming die je deze verkocht:
Als je niet tevreden bent met het antwoord van de spoorwegonderneming, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder