Trein naar de luchthaven


Tijdens de zomerperiode is het reizen per vliegtuig populair. Om naar de luchthaven te gaan, doen steeds meer reizigers een beroep op de trein. Op papier een winnende combinatie. Er zijn talrijke verbindingen met verschillende luchthavens en het treinstation is meestal ideaal gelegen onder de vertrek- en aankomsthallen. Daarenboven biedt de trein nog enkele voordelen: je loopt niet het risico in een file vast te zitten en je hebt moet niet zoeken naar een plaatsje op een betaalparking. Een droom!

Deze idyllische situatie kan echter snel omslaan in een nachtmerrie met ernstige financiële gevolgen. Een treinvertraging kan immers leiden tot het missen van je vlucht. En hoewel spoorwegmaatschappijen je treinticket compenseren vanaf een bepaalde vertraging, komen ze bijna nooit tussen in de schade die de vertraging veroorzaakte. Ook wanneer je zelf voldoende tijdsmarge voorzag en zelfs wanneer de spoorwegmaatschappij ontegensprekelijk in de fout ging (defecte trein of treinbestuurder die door een rood sein reed).

Wij beschouwen dit afwimpelen van de verantwoordelijkheid dan ook als onwettig.

Alhoewel de NMBS tot hiertoe doof blijft voor onze argumenten, behaalden we vorig jaar toch een eerste positief resultaat: Thalys betaalde de kosten van een gemiste vlucht terug nadat haar trein naar Amsterdam Schiphol in panne viel. Je kan meer over deze problematiek lezen in ons Jaarverslag 2020 (vanaf p. 24).

Ombudsrail zal zich blijven inspannen om de spoorwegmaatschappijen ertoe te bewegen deze onrechtmatige vrijstellingsclausule uit hun vervoersvoorwaarden te schrappen, al is er nog een lange weg te gaan.

Alvast 1 gouden raad kunnen we je meegeven: reken voldoende tijd uit en neem een trein vroeger dan diegene die jou volgens de routeplanner van de spoorwegmaatschappij net op tijd zou afzetten in het luchthavenstation, zeker wanneer je traject er één is met een overstap!

Ondervond je tijdens je laatste reis een soortgelijk probleem, dan kan je steeds een klacht indienen bij de desbetreffende vervoerder. Op onze FAQ-pagina, onder de vraag “Hoe dien ik eerst een klacht in bij de betrokken spoorwegonderneming?”, vindt u een lijst terug met de contactgegevens van de verschillende spoorwegondernemingen.

Ben je niet tevreden met het gekregen antwoord, of heb je binnen een maand geen antwoord ontvangen, dan onderzoeken wij met plezier uw dossier.

share