Voorkeurtarief NMBS-parkings


De ombudsdienst behandelt ook klachten van treinreizigers die gebruik maken van de stationsparkings beheerd door de NMBS.

Treinreizigers hebben recht op een voorkeurtarief wanneer ze deze parkings gebruiken. Om dit tarief te bekomen moet je een geldig vervoerbewijs kunnen voorleggen.

Opgelet! Niet alle vervoerbewijzen kunnen gelezen worden door de parkeerautomaat (bijvoorbeeld een ticket op de identiteitskaart). In dat geval kan je je parkeerticket (aan het begin of het einde van de parkeerbeurt) laten valideren aan het stationsloket.

Wat als de loketten gesloten zijn of als er geen loketten zijn?

Tot voor kort werd het voorkeurtarief automatisch toegepast buiten de openingsuren van de loketten. De NMBS paste echter onlangs haar voorwaarden aan waardoor dit niet meer het geval is. Als het vervoerbewijs niet kan worden gescand aan de parkeerautomaat, kan je de Control Room contacteren via de helpknop op de betaalterminal.

We geven je graag nog deze bijkomende tips:

  • Controleer vooraf wat de parkeermogelijkheden en tarieven zijn bij jouw station op de website van de NMBS.

  • Ondervind je een probleem op de parking (vb. defecte slagboom, probleem met automaat…)? Neem dan contact op met de meldkamer door op telefoonknop te drukken die je terugvindt op de in- en uitritzuil en op de betaalautomaten.

  • Beschik je over een treinabonnement? In dit geval kan je ervoor kiezen om een parkeerabonnement te kopen. Meer informatie over de voorwaarden vind je op de website van de NMBS. Opgelet! Als je een Flex Abonnement gebruikt, gelden er afwijkende voorwaarden.

  • Op de website van de NMBS vind je een FAQ-pagina waar je een antwoord kan vinden op bepaalde praktische vragen.

Ondervond je een probleem op één van de stationsparkings? Leg dit dan eerst voor aan de NMBS. Dit kan via haar contactformulier.

Niet tevreden over het antwoord? Kreeg je geen antwoord binnen 30 dagen? Neem dan contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.


share