Connection Ticket


De meeste internationale treinen vertrekken vanuit Brussel, Antwerpen of Luik. Wens je echter vanuit je lokale station te vertrekken of aan te komen, dan kan dit ook. Voor de aansluiting in België op je internationale reis heb je soms nog een afzonderlijk vervoerbewijs nodig.

De NMBS voegt bij de selectie van de reis in haar planner meestal onmiddellijk een Connection Ticket toe, waarmee je op de aangegeven datum een NMBS-trein kan nemen tussen een Belgisch station naar keuze en het vertrek- of aankomststation van je internationale trein. De prijs van het Connection Ticket is afhankelijk van je comfortklasse, maar ook van het flexibiliteitsniveau van je internationale ticket.

Het Connection Ticket is gratis voor kinderen jonger dan 12 jaar die begeleid worden door een volwassene. Voor alleenreizende jongeren bestaat er een goedkoper tarief.

Connection Ticket: waarop moet je letten?

1. Hou steeds rekening met een onverwachte vertraging op je Belgische traject, waardoor je de aansluiting met de internationale trein kan missen. Reken dus voldoende overstaptijd in tussen beide treinen. De NMBS-routeplanner toont vaak  een suggestie met een korte overstaptijd. Vraag je steeds af of deze haalbaar is. De overstaptijd kan je steeds aanpassen in de reisplanner.

2. Het Connection Ticket is niet altijd het voordeligste tarief. Zo kunnen op het nationale traject een Youth Ticket of Senior Ticket goedkoper zijn. Normaal ben je met een gecombineerd ticket beter beschermd bij vertraging of afschaffing van de trein, maar spoorwegondernemingen passen bijna steeds contractsegmentatie toe. Wat dat is, lees je hier.

3. Zelfs het Connection Ticket - dat je nochtans enkel kan kopen in combinatie met een internationaal ticket - biedt je geen bescherming wanneer je door een vertraging van de binnenlandse trein je ‘connection’ mist. Ook in dit geval past de NMBS contractsegmentatie toe.

Dat hebben wij al meermaals aangeklaagd. Het is zeer misleidend dat het Connection Ticket geen enkele bescherming biedt bij het missen van de verbinding. Aangezien je het enkel kan kopen samen met een internationaal ticket, gaat het duidelijk over 1 reis. De reiziger heeft dan ook over het hele traject recht op bijstand en compensatie in geval van vertraging, gemiste aansluiting of afschaffing van één van de treinen op dat traject.

Heb je een klacht of vraag over de producten en de tarieven van NMBS Internationaal? Ondervond je enige problemen tijdens je reis en maakte je gebruik van een Connection Ticket? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS Internationaal.

Ben je niet tevreden met het antwoord van de NMBS, of krijg je geen antwoord binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.


* Alle info uit dit bericht is gebaseerd op gegevens die wij op het moment van publicatie ter beschikking hebben. Ombudsrail is niet verantwoordelijk voor onjuistheden ten gevolge van gewijzigde informatie.

share