Interrail bestaat 50 jaar


Interrail viert zijn 50-jarig bestaan en geeft in maart 10 procent korting op haar Passen. Met een Interrail Pass kan je gedurende een bepaalde periode onbeperkt reizen binnen 33 landen (Global Pass) of binnen één land (One Country Pass). Er kunnen bijkomende kosten zijn als je een hogesnelheidstreinen met reservatie wil nemen. De Interrail Passen zijn nu ook in een mobiele, digitale versie beschikbaar.

Het is voor ons wel niet duidelijk of de Interrail Passen met korting onder de normale regels vallen wat betreft terugbetalingen of omwisselingen. In de voorwaarden op de Interrail-website staat: “Voor Promotiepassen kunnen andere regels van toepassing zijn. Promotiepassen kunnen vaak niet worden terugbetaald of omgeruild. Als een Promotiepas wel terugbetaald of omgeruild kan worden, wordt dat uitdrukkelijk vermeld in de promotieaanbieding.” Ga dus goed na wat de precieze voorwaarden zijn voordat je een Pass koopt.

Wij kunnen het gebruik van de trein voor internationale reizen alleen maar aanmoedigen. Wij hopen dan ook dat iedere reiziger met een Interrail Pass zorgeloos de mooiste plekjes van Europa kan bezoeken.

Uit dossiers die wij in het verleden behandelden, kwam naar voor dat wanneer er meerdere vervoerders bij een treinreis betrokken zijn, het vaak niet duidelijk is bij wie reizigers terecht kunnen bij problemen. Zo zal Interrail bijvoorbeeld wel de compensatieaanvragen voor vertragingen behandelen, maar vragen voor de terugbetalingen van andere kosten doorsturen naar de betrokken vervoerders.


Hierbij enkele aandachtspunten:

  • Informeer je goed voordat je een Interrail Pass koopt:

Ga voor aankoop goed na wat de eigenschappen van de Pass zijn en of dit voor jou de beste oplossing is.

  • Speciale compensatieregeling bij vertragingen :

Volgens de Europese wet heb je recht op een compensatie bij meer dan 60 minuten vertraging. De compensatie bedraagt 25% of 50% van de ticketprijs (naargelang de duur van de vertraging). Reis je met een Interrail Pass, dan betaal je één bedrag (plus de kosten voor eventuele reservaties) om één of meerdere dagen met een onbeperkt aantal treinen te reizen. Hierdoor is er een specifieke compensatieregeling van toepassing. Meer informatie hierover vind je op de website van Interrail.

Interrail verwijst voor bijkomende kosten als gevolg van de vertraging naar de vervoersvoorwaarden van de vervoerder en stuurt dergelijke claims door naar het betrokken reserveringsbedrijf of de vervoerder voor verdere verwerking.

  • Wie contacteren bij problemen tijdens de reis:

Tijdens de behandeling van een ombudsdossier vernamen wij dat de meeste spoorwegondernemingen afspraken dat, wanneer de laatste treinverbinding van de dag gemist wordt door een eerdere vertraging, de vervoerder die je op de plaats brengt waar je de aansluiting miste, je de nodige assistentie moet leveren. Meer info over de bijstand waarop je als treinreiziger recht hebt, vind je hier.

Als je een aansluiting mist tijdens je reis, kan je informatie inwinnen bij het loket of bij een medewerker van de vervoerder die je op die bestemming heeft gebracht.

Interrail informeert reizigers via een pagina op haar website over de belangrijkste verstoringen van het treinverkeer in Europa.

  • Wie contacteren bij problemen na de reis:

Als je problemen ondervond die je wil melden of als je een compensatie wil aanvragen, neem dan zo snel mogelijk contact op met Interrail. De contactmogelijkheden vind je op deze pagina. De boekingsvoorwaarden van Interrail vermelden dat je haar ook kan contacteren via het e-mailadres customerservice@interrail.eu

Ben je niet tevreden over het antwoord van Interrail of kreeg je geen antwoord binnen een termijn van een maand? Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken

share