Bij vertragingen of afgeschafte treinen moet de spoorwegmaatschappij u helpen. 


De spoorwegmaatschappij (of het stationspersoneel) moet u op de hoogte houden over de vertragingen, van zodra ze dit zelf weet. 


De spoorwegmaatschappij moet u het volgende gratis aanbieden:

  • eten en drinken, in functie van de wachttijd;
  • een hotelovernachting (inclusief vervoer van het station naar het hotel) wanneer u dezelfde kalenderdag niet meer op uw bestemming raakt;
  • als de trein niet meer kan rijden: vervoer naar een station (of een ander vertrekpunt).

Ligt het treinverkeer stil, dan moet de spoorwegmaatschappij zo snel mogelijk voor ander vervoer zorgen.

Als u dat vraagt, moet de spoorwegmaatschappij op uw vervoerbewijs een bewijs zetten dat uw trein vertraging heeft, afgeschaft is of dat de aansluiting gemist werd.


Kreeg u geen assistentie aangeboden en is de annulatie, vertraging of gemiste aansluiting het gevolg van overmacht? Dan is de vervoersmaatschappij niet verplicht om u de kosten van een hotelovernachting terug te betalen.

U krijgt de gemaakte kosten voor een hotelovernachting dus niet terug als de treinvertraging te wijten is aan:

  • externe omstandigheden die het spoorwegbedrijf niet kon vermijden,
  • gedrag van een derde dat de vervoersmaatschappij niet kon voorkomen,
  • een fout van u als reiziger.

Toch kunt u in die situaties nog steeds een financiĆ«le compensatie voor de treinvertraging zelf vragen.