Let op als je via de NMBS-app treintickets voor iemand anders koopt!


De NMBS lanceerde onlangs haar nieuwe app. Op 28/01/2021 schreven wij hierover al dit artikel

Meer informatie over de app zelf vind je op deze pagina en in de FAQ op de NMBS-website.

Aankopen van vervoerbewijzen via de app worden gelinkt aan je MyNMBS account. Dit betekent dat je met de app geen ticket kan kopen voor iemand anders wanneer je zelf geen deel uitmaakt van het reisgezelschap.


Een voorbeeld:

Een moeder koopt in de NMBS-app een ticket voor haar dochter die de dag erna met vriendinnen een uitstapje wil maken. De moeder gaat voor alle duidelijkheid niet mee.

Ze kan het ticket echter niet op een geldige manier doorgeven aan haar dochter. Een bevestigingsmail, print screen of foto van het ticket volstaat immers niet als geldig vervoerbewijs.


Heb je geen geldig ticket, dan zal de treinbegeleider je een ticket aan boordtarief verkopen. Hiervoor betaal je een supplement van 7 euro. Als je dit niet kan of weigert, zal de treinbegeleider een vaststelling van onregelmatigheid (75 euro) opmaken.


Onze conclusie:

Wil je een treinticket kopen voor een derde persoon en je zal zelf niet meereizen? Doe dit dan niet via de app maar via één van de andere NMBS-verkoopkanalen (website, loket, automaten).


Als er iets misliep bij het gebruik van de nieuwe app kan je een klacht indienen bij de NMBS via haar contactformulier. Je kan haar ook contacteren op het telefoonnummer 02/528.28.28.

Als je niet tevreden bent met het antwoord van de NMBS, of als je geen antwoord krijgt binnen een termijn van 1 maand, dan helpt de ombudsdienst je graag verder.

share