Storm op het spoor: wat zijn mijn rechten?


Ondervond je problemen door de slechte weersomstandigheden van de voorbije dagen? Geraakte je niet op je eindbestemming of kwam je daar met meer dan 60 minuten vertraging aan?

Je kan in bepaalde gevallen een compensatie vragen.

De compensatieregeling voor vertragingen op het binnenlandse spoornet is anders dan deze voor internationale treinreizen.

Werd je trein afgeschaft of had hij een vertraging van meer dan 60 minuten op een traject binnen België? Dan heb je recht op de volledige terugbetaling van de enkele reis. Moest je nog vertrekken en had je reis geen zin meer door de vertraging, dan kan je ook de terugbetaling vragen van de terugreis.

Let wel! Wil je dit bedrag op je rekening ontvangen, vul dan je rekeningnummer in onderaan op het compensatieformulier. Doe je dit niet, dan krijg je de compensatie via een waardebon of via de elektronische portefeuille (MOBIB- en treinkaarthouders).

Meer informatie over het compensatiesysteem van de NMBS en het aanvraagformulier vind je op de website van de NMBS.


Bij internationale reizen gelden er andere regels:

Kende je trein een vertraging tussen 60 en 119 minuten, dan heb je minstens recht op een compensatie van 25% van de prijs van je vervoerbewijs. Bij een vertraging van 120 minuten of meer krijg je 50% van de ticketprijs terugbetaald.

Sommige treinmaatschappijen passen een gunstiger compensatiebeleid toe.

Meer informatie over compensatie voor vertragingen bij internationale reizen vind je op deze pagina van onze website.


Had je bijkomende kosten door de problemen op het spoor (taxi, hotel, …)? Je kan via het contactformulier van de NMBS een terugbetaling aanvragen. Voor internationale reizen, contacteer je ofwel de verkoper van de tickets ofwel de betrokken vervoersmaatschappij. Op de FAQ-pagina van onze website, onder de vraag “Hoe dien ik eerst een klacht in bij de betrokken spoorwegonderneming” staan alle contactgegevens.

De vervoersmaatschappij kan deze terugbetaling afwijzen als ze vindt dat het om een geval van overmacht gaat.


Weigert de spoorwegmaatschappij je compensatieaanvraag of de terugbetaling van de bijkomende kosten? Kreeg je geen antwoord binnen een termijn van één maand? Neem contact op met ons. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.

share