Toegankelijkheid liften Brussels Airport-Zaventem


Volgens de NMBS kan je met de luchthaventrein comfortabel tot aan de terminal reizen. Toch is dit niet voor iedereen zo.

We kregen klachten van reizigers over het gebruik van de liften in het station Brussels Airport-Zaventem. Het gaat hier over de liften die de stationshal (verdieping -1) verbinden met de perrons.

Sedert de aanslagen van 22 maart 2016 werd beslist om deze liften enkel nog onder begeleiding ter beschikking te stellen.

Personen die beperkt mobiel zijn of reizen met zware bagage hebben soms moeilijkheden om de roltrappen te nemen. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Op dit moment zijn er echter geen veiligheidscontroles meer in het station zelf. We vroegen daarom aan de NMBS om de liften terug beschikbaar te maken voor alle reizigers.

De NMBS zegt dat personen die beperkt mobiel zijn of met zware bagage reizen en daardoor de liften in het luchthavenstation willen gebruiken, vóór de reis assistentie moeten aanvragen. Meer informatie over de assistentiedienst en de aanvraagprocedure vind je op de website van de NMBS.

Wij klaagden aan dat de verplichting om assistentie te vragen om de aanwezige liften te gebruiken een serieuze beperking vormt van de toegankelijkheid van het station en de zelfredzaamheid van minder mobiele reizigers.

Na overleg engageerde de NMBS zich om tegen het einde van dit jaar de liften terug toegankelijk te maken voor al haar klanten.

We zullen dit verder opvolgen.

Ondertussen kunnen personen met beperkte mobiliteit of passagiers met zware bagage gebruik maken van de assistentiedienst van de NMBS. Deed je dit niet, dan kan je proberen om in het station een NMBS-medewerker aan te spreken om je verder te helpen. Naast de liften is er ook een knop als je assistentie nodig hebt.


Toch problemen ondervonden in het station Brussels Airport-Zaventem? Je kan een klacht indienen bij de NMBS via haar contactformulier.  

Krijg je binnen de maand geen reactie van de spoorwegonderneming of ben je niet tevreden met haar antwoord? Neem contact op met Ombudsrail. Wij zullen je klacht verder onderzoeken.

share