Als er geen loket en geen automaat is, moet u geïnformeerd worden:

  • hoe u een ticket kan kopen met de telefoon, via het internet of in de trein;
  • waar er wel loketten of automaten zijn.


Voor reizen met één of meer aansluitingen moet u voor de aankoop geïnformeerd worden of het hier gaat om een doorgaand ticket.

Doorgaande tickets zijn één of meer vervoerbewijzen die een vervoersovereenkomst vormen voor opeenvolgende spoorvervoerdiensten die uitgevoerd worden door één of meerdere spoorwegondernemingen.

Bij doorgaande tickets bent u beter beschermd indien u een aansluiting mist, u bijstand nodig heeft of als u na de reis een compensatie aanvraagt voor een ondervonden vertraging.

Als u bij een verkoper van vervoerbewijzen (vb. NMBS Internationaal) een reis boekt in één transactie waarbij verschillende vervoerders betrokken zijn, zal u in veel gevallen geen doorgaand ticket krijgen (bijvoorbeeld een binnenlands traject met de NMBS gecombineerd met een reis met Eurostar). Als u in dit geval uw aansluiting mist, heeft u geen enkele garantie dat u kosteloos de volgende treinverbinding kan nemen.

Een aantal spoorwegondernemingen hebben commerciële overeenkomsten gesloten die toelaten dat u in sommige gevallen toch kosteloos de volgende beschikbare trein kan nemen. Het gaat hier om de HOTNAT-regeling (Hop On The Next Available Train) en de AJC (Agreement on Journey Continuation). Meer informatie over deze overeenkomsten vindt u in dit nieuwsbericht.