Het boordtarief: wanneer moet je dit betalen?

Date : 29/05/2018


Had je geen tijd meer om een ticket te kopen? Ben je je abonnement vergeten of is dit niet meer geldig? Wat dan?


Je kocht geen ticket op voorhand en stapt op zonder geldig vervoerbewijs

Het kan iedereen overkomen. Je komt net op tijd aan in het station, spurt naar het perron en haalt maar juist je trein. Jammer genoeg had je geen tijd om een ticket te kopen. Misschien stonden er lange wachtrijen aan het loket of aan de automaat of was de ticketautomaat buiten dienst.

In dat geval zal de treinbegeleider je een ticket aan boordtarief verkopen. Dit tarief betaal je op de trein zelf en bestaat uit de prijs van het biljet + een supplement van 7 euro.

Op deze regel zijn wel enkele uitzonderingen. Het supplement van 7 euro valt weg wanneer:

-        je opstapt in een station zonder loket of verkoopautomaat,

-        de automaat buiten werking is en er geen (open) loket is. Volgens de NMBS herkent de handcomputer van de treinbegeleider deze gevallen automatisch. In de praktijk merken we echter dat dit niet altijd het geval is,

-        je een product wenst te kopen dat niet te verkrijgen is aan de automaat,

-        je een Diabolotoeslag dient te kopen voor Brussels Airport-Zaventem,

-        er een algemene panne is van het systeem van de NMBS,

-        je een biljet wenst met vertrek uit Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden, Roosendaal, Aachen, Rijsel en elk Luxemburgs station.


Je bent je abonnement vergeten

Een situatie die sommige pendelaars ongetwijfeld herkennen: je krijgt controle en merkt plots dat je je treinabonnement thuis bent vergeten.

Ook nu zal je een ticket aan boordtarief moeten kopen. Als je binnen de 14 dagen naar een loket gaat en het ticket en je geldig abonnement voorlegt, krijg je het volledige bedrag terugbetaald.

Als je geen biljet aan boordtarief kan of wil kopen (omdat je bijvoorbeeld geen geld of bankkaart bijhebt), zal de treinbegeleider een vaststelling van onregelmatigheid opmaken. Deze vaststelling is in principe een boete van 75 euro. De boete wordt afgesloten als je binnen de 14 dagen je geldig abonnement en de vaststelling van onregelmatigheid aan het loket toont.

Opgelet: boetes voor vergeten Halftijdse Treinkaarten, Campuskaarten en Railease wil de NMBS niet kwijtschelden.


Je abonnement is vervallen

Het kan ook voorvallen dat bij de controle blijkt dat je abonnement (net) vervallen is. Als je een abonnement hebt voor een langere periode kan je de vervaldatum wel eens uit het oog verliezen.

Je zal ook in dit geval een biljet aan boordtarief moeten kopen aangezien je zonder geldig vervoerbewijs reist. Zelfs als je je abonnement nadien onmiddellijk verlengt, zal de NMBS in de meeste gevallen weigeren om het boordtarief terug te betalen.  


 

Onze tips:

-        Je kan je treintickets vooraf kopen via de website of de app van de NMBS. Let op: aankopen via de app zijn op dit moment enkel mogelijk met een kredietkaart (Visa, Mastercard of American Express). Wij hebben ook vernomen dat het niet mogelijk zou zijn om te betalen met een prepaid kredietkaart. Niet alle producten van de NMBS kunnen aangekocht worden via de app.

-        Is het loket gesloten en de automaat defect? Neem als het kan een foto van de defecte automaat. Dit kan je helpen wanneer je aan de NMBS een terugbetaling van het boordtarief vraagt.

-        Voorzie voldoende tijd voor het vertrek van de trein om een ticket te kopen. Het valt nooit te voorspellen hoe druk het zal zijn in het station.

-        Hou het valideringsbewijs van je abonnement steeds in de buurt van je MOBIB-kaart. Zo kan je de vervaldatum van je abonnement beter in het oog houden.


Onterecht een ticket aan boordtarief moeten kopen? Neem eerst contact op met de klantendienst van de NMBS: http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst.aspx

Niet tevreden over het antwoord van de vervoersmaatschappij? Neem contact op met  Ombudsrail: http://www.ombudsrail.be/nl/contact.html?IDD=92&IDC=6. Wij zullen uw klacht verder onderzoeken.

Development & Web design by defimedia, Powered by AToms®